NN stoot Delta Lloyd CAR-beursportefeuille af

copyright Pixabay

Verzekeraar Nationale-Nederlanden heeft de lopende CAR-portefeuille in het beurs-distributiekanaal per begin dit jaar overgeheveld naar een externe partij.

Dat laat de verzekeraar desgevraagd weten aan Findinet. Het gaat om de portefeuille van Delta Lloyd in het kanaal beurs. Wie de externe partij is, wil woordvoerder Bas Kuik niet kwijt. Delta Lloyd was in dit segment jarenlang een tamelijk belangrijke speler in Nederland en was als verzekeraar onder meer betrokken bij het inmiddels beruchte kraanincident in Alphen aan den Rijn.

Garageportefeuille
De maatregel maakt onderdeel uit van het beleid van NN om de prestaties van de Nederlandse schadetak te verbeteren. Een van de acties is het ‘rationaliseren’ van de grootzakelijke portefeuille, waarbij portefeuilles die onvoldoende renderen worden afgestoten of beëindigd. Behalve om de CAR-portefeuille gaat het dan ook onder meer om de Delta Lloyd Garage portefeuille. Vanaf begin 2017 was de verkoop van deze verzekeringen als gestaakt en Bas Kuik geeft aan dat in het afgelopen jaar de verzekeringen per contractvervaldatum zijn opgezegd. ‘Het grootste deel van de DL Garage portfolio is daarmee beëindigd. Het restant van de portefeuille, met een contractvervaldatum in of na 2018, is reeds of wordt tijdig opgezegd.’

Wagenparken
Verder zijn volgens Kuik aan NN-zijde ook verzekeringscontracten voor wagenparken groter dan 50 voertuigen in de afgelopen jaren opgezegd. ‘Daarnaast voeren we een stringent portfoliobeleid op de wagenparken waarbij de focus ligt op rendement. Zo worden wagenparken jaarlijks geëvalueerd, waarbij bijvoorbeeld opzeggen en premieverhogingen opties zijn’, aldus de NN-woordvoerder.

Delta Lloyd Brand
Tot slot gaat NN stringenter kijken naar de zakelijke brand-portefeuille van Delta Lloyd, zo liet Leon van Riet, directeur van de Nederlandse schadetak van NN Group, begin december op de Capital Markets Day van NN Group, weten. Daarbij wordt het beleid dat in de afgelopen jaren al te zien was bij de NN-brandverzekeringen, geïmplementeerd bij de DL-portefeuille. Dit houdt onder meer strengere acceptatiecriteria in en meer inspecties op locatie.

Klik op de banner en ontvang de wekelijkse Nieuwsbrief van Findinet op proef.