NN: hecht meer waarde aan de vraag “Hoe gaat het?”

NN lanceert Hoe gaat het platform
Maurice Koopman, NN (foto Harmen de Jong)

Nationale-Nederlanden lanceert het “hoe gaat het?” platform om werkgevers en werknemers ertoe aan te zetten meer goede gesprekken te voeren. Uit onderzoek van Kantar in opdracht van Nationale-Nederlanden blijkt dat meer dan de helft van de Nederlanders de vraag “hoe gaat het?” niet opvat als een vraag naar hoe iemand zich echt voelt, maar meer als een beleefdheidsvraag. Toch is deze vraag belangrijk bij het voorkomen van verzuim en arbeidsongeschiktheid.

Voorkomen is beter dan genezen
NN wil het bewustzijn rondom verzuim en arbeidsongeschiktheid verhogen en reikt werkgevers en werknemers daarom praktische tips en tools aan. Maurice Koopman, CEO Nationale-Nederlanden Schade & Inkomen: “Wij willen de vraag nieuw leven inblazen. Een goed gesprek over hoe het gaat, blijkt de sleutel tot minder ziekteverzuim en uiteindelijk tot een vitaler en veerkrachtiger Nederland.” Nationale-Nederlanden wil het houden van goede gesprekken stimuleren door middel van het “hoe gaat het?” platform.

Mentale vitaliteit
Het ziekteverzuim was het afgelopen jaar hoger dan het in lange tijd was: 4,9%. De nadruk bij het voorkomen van ziekteverzuim ligt vaak op een gezonde levensstijl. Wandelen, gezond eten en sporten worden gestimuleerd maar de mentale vitaliteit krijgt nog te weinig aandacht. Toch is in ongeveer de helft van de gevallen van langdurig ziekteverzuim een mentale oorzaak aanwezig. Van de personen die werknemers zien als iemand met wie ze willen praten als ze niet lekker in hun vel zitten op hun werk, is de manager een van de eerste opties.

Er is hier dus nog veel winst te halen voor de werkgevers. Oprecht geïnteresseerd zijn in hoe het met iemand gaat is een goede eerste stap. Overigens geeft een aantal mensen (11%) aan dat ze wel met iemand willen praten, maar dat ze dat niet durven. “We zien dat er veel behoefte is aan échte aandacht vanuit de werkgever, maar men weet vaak niet waar te beginnen. Nationale-Nederlanden wil daarom oplossingen bieden die passen bij de huidige werkcultuur”, aldus Maurice Koopman.

Wat als het niet goed gaat
Met veel mensen gaat het natuurlijk gewoon goed. Als er dan iemand is waarmee het minder gaat, is het zaak dat tijdig te herkennen en er op de juiste manier op te reageren. Leidinggevenden hebben daar een belangrijke rol in. NN geeft op het nieuwe platform veel tips die kunnen helpen een goed gesprek te voeren, noemt er punten waar een werkgever op moet letten en geeft aan wat hij kan doen om de werknemer te helpen.

Enkele resultaten uit het onderzoek

• Gemiddeld geeft Nederland het eigen welzijn een 7,0.
  • Ruim 30% van de Nederlands voelt zich (veel) slechter dan voor het uitbreken van corona.
  • 33% van de Nederlanders praat wel eens over hoe het met hen gaat. Anderen vragen echter in slechts 21% van de gevallen door. Een kleine meerderheid heeft het gevoel eerlijk te kunnen zijn (59%).
  • Maar liefst 23% van de mensen zegt vaak dat het goed gaat, terwijl dat niet zo is.