NIFA, een objectieve vergelijker van financieel advies

Klanten waarderen advies van intermediair meer dan van bank of verzekeraar, maar willen er niet veel voor betalen.

GfK en AdviceGames lanceren de eerste publicatie van de Nederlandse Index voor Financieel Advies (NIFA, een objectieve en wetenschappelijke index om de tevredenheid en loyaliteit van Nederlanders rond hun financieel adviseur te meten. De kwaliteit van de relatie tussen financieel adviseurs en hun klanten neemt steeds verder in belang toe door het provisieverbod op complexe producten. NIFA is ontwikkeld in samenwerkingsverband tussen GfK, AdviceGames (Diederick van Thiel) en de Universiteit van Tilburg (Professor Fred van Raaij). Het is een onderdeel van het internationale onderzoeksprogramma van deze universiteit rondom financieel advies.

Uit de eerste meting blijkt onder andere dat Nederlanders de advieskwaliteit belangrijker vinden dan de prijs van hun advies. Ook blijkt dat Nederlanders het liefst hun advies inwinnen bij het intermediair, gevolgd door adviseurs van hypotheekwinkels. Advies van een bank of verzekeraar worden het minst gewaardeerd. Verder laat het onderzoek zien dat 80% van de Nederlanders graag, naast het advies, ook internet gebruikt.

De NIFA geeft inzicht in de beoordeling van consumenten over het advies van banken, verzekeraars, hypotheekwinkels en tussenpersonen. De index kent een persoonlijk interactief online dashboard voor de adviseur. Dit dashboard geeft hem diepgaand inzicht in de beoordeling van consumenten over zijn hypotheekadvies en stelt de adviseur in staat te vergelijken met de concurrentie. De NIFA laat precies zien welke factoren van invloed zijn en hoe zwaar deze per segment wegen.

Hierdoor kunnen adviseurs hun service aan klanten gericht verbeteren. Per kwartaal is deze index een momentopname over verschillende adviesaanbieders heen.

Professor van Raaij, hoogleraar economische psychologie aan de Universiteit van Tilburg: “Ik denk dat we met dit onderzoek baanbrekend werk doen in het structureel verbeteren van de advisering van de Nederlandse consument. Het onderzoeksprogramma richt zich op verdere verdieping van advieskwaliteit en naar pensioenen en naar verzekeringen”.

GfK heeft het afgelopen jaar veel onderzoek gedaan naar de effecten van het provisieverbod op de adviesmarkt. “De impact op de markt hiervan is enorm. De consument is slechts bereid de helft te betalen van het bedrag dat de adviseur in rekening wil brengen. Om klanten optimaal te bedienen is het voor financieel adviseurs van groot belang om hun advieskanaal op objectieve wijze te volgen en waar nodig bij te sturen”, aldus Eric Landwaart, Managing Consultant Financial Services van GfK.

Begin 2014 volgt de tweede meting en wordt bekend gemaakt wie de beste adviesorganisatie van dat moment is.

GEEN REACTIES