Nieuwe hypotheek van ASN Bank stimuleert verduurzamen woning

© Pixabay

ASN Bank introduceert de ASN Hypotheek, gericht op de verduurzaming van de woning. Deze hypotheek kan afgesloten worden met een apart leningdeel, ASN Duurzaam Wonen, dat is bedoeld om energiebesparende maatregelen te treffen in de woning. Het leningdeel ASN Duurzaam Wonen kan een rentekorting opleveren op de ASN Hypotheek.

Driekwart van de starters en huiseigenaren (74%) wil graag zijn huis verduurzamen, blijkt uit onderzoek onder ruim 1200 respondenten dat ASN Bank door Motivaction heeft laten doen. Vooral starters hechten veel waarde aan energiebesparende maatregelen (91%). Het probleem dat de meerderheid (76%) van hen aangeeft, is dat zij te weinig financiële middelen hebben. Zij hebben mogelijk extra last van de regeling dat normaliter maximaal 100 procent van de marktwaarde van een woning gefinancierd mag worden. Daardoor moeten bijvoorbeeld de kosten koper van eigen geld betaald worden. ASN Bank wil eigenaren hierin tegemoetkomen. Onder voorwaarden is het met de ASN Hypotheek mogelijk tot 106 procent van de waarde van de woning te lenen.

Bouwdepot
De ASN Hypotheek is een reguliere hypotheek, waarnaast ASN Duurzaam Wonen afgesloten kan worden als extra leningdeel om energiebesparende maatregelen te treffen. Dit leningdeel, een bedrag tussen de €2.500 en €15.000, wordt in een bouwdepot gestort. Hieruit worden de nota’s voor verduurzaming betaald. Voorwaarde is dat er binnen twee jaar na het passeren van de hypotheekakte energiebesparende voorzieningen worden getroffen die op het moment van afsluiten staan in de Tijdelijke regeling hypothecair krediet (TRHK) van de overheid. Als de ASN Hypotheek in combinatie met ASN Duurzaam Wonen wordt afgesloten, geldt er een rentekorting voor de ASN Hypotheek.

Advies via SNS
ASN Bank is een online bank en biedt geen adviesdiensten. Voor de ASN Hypotheek en ASN Duurzaam Wonen kunnen klanten terecht in de winkels van SNS, net als ASN onderdeel van de Volksbank. SNS neemt meerdere hypotheekaanbieders op in haar advies, de ASN Hypotheek is daar een aanvulling op.

ASN Bank en SNS werken al langer samen aan de verduurzaming van woningen, onder meer door kennis over duurzaamheidsmaatregelen te delen en door de huidige hypotheekklanten van SNS tips over energiebesparende maatregelen te geven. De hypotheekadviseurs van SNS kennen de energiezuinige maatregelen die men in diverse typen woningen kunt nemen en geven advies over de ASN Hypotheek en ASN Duurzaam Wonen.

Bron: ASN Bank

www.findinet.nl/newsletter/
Klik op de banner en ontvang de wekelijkse Nieuwsbrief van Findinet op proef.