Nieuwe adviseurs kiezen voor het traditionele brede werkterrein

In 2012 gingen 124 nieuwe adviesbedrijven van start. De meeste kiezen voor een brede positionering, met persoonlijk advies als basis

IG&H onderzocht ook dit jaar de nieuwkomers in de financiële dienstverlening. De meeste van de 124 start-ups kiezen voor een brede positionering en richten zich op de zakelijke én particuliere markt. Zij bieden vaak zowel commodity-producten (schade- en zorgverzekeringen) als complexe producten (bv. hypotheken en pensioen). Het aantal starters is minder dan in 2011: toen waren het er 140, exclusief nieuwe franchisenemers van bestaande formules, die we dit jaar wél in het onderzoek zijn meegenomen.

Traditionele insteek

Naast een analyse van de websites van de start-ups, ging IG&H in gesprek met een tiental starters, en hebben zo’n zestig ondernemers meegewerkt aan een enquête. Driekwart van de startende ondernemers zijn 40-plussers met veel ervaring in de sector. Ruim de helft is voor zichzelf begonnen na baanverlies. Uit alle bronnen ontstaat een beeld van overwegend traditioneel ingestoken advieskantoren, die bediening via ‘persoonlijk advies’ centraal zetten. Wel zien we steeds meer kantoren die daarnaast enkele online service-mogelijkheden bieden.

Kansen spreiden

Veel start-ups proberen hun succeskansen te spreiden. Bijvoorbeeld door via samenwerking met andere typen adviseurs een breder aanbod te bieden, of zelf ook andere adviseurs en hun klanten als doelgroep te bedienen. Ook is er sprake van voorbeelden van ‘branchevervanging’ door het advies te verbreden naar niet-financiële diensten, zoals energiekosten of bemiddeling bij echtscheiding. Een andere trend is de keuze om mee te liften op bestaande concepten, zoals bestaande franchiseformules of gestandaardiseerde websites en serviceconcepten.

Vernieuwing

Natuurlijk zijn er ook diverse vernieuwende concepten. Voorbeelden hiervan zijn volledige specialisering in pensioencommunicatie, unieke productproposities voor doelgroepen, een gespecialiseerde serviceprovider in MKB en zelfs een nichespeler in credit managementdiensten.

Zie ook het filmpje waarin Jan-Pieter van der Helm het onderzoek samenvat op de website van IG&H.

Het Start-ups onderzoeksrapport is eind maart verschenen en is beschikbaar voor deelnemers aan de IG&H Distributiemonitor

GEEN REACTIES