Nieuwe aanbieder Traksi verzekert taxi’s met rijgedragtechnologie

Taxichauffeurs konden tot voor kort praktisch alleen bij De Vereende terecht voor een verzekering, nu de meeste reguliere verzekeraars zich uit deze markt hebben teruggetrokken. Traksi wil hier verandering in brengen met een verzekering met rijgedragtechnologie en een variabele premie.

De nieuwe aanbieder heeft twee doelstellingen: ze springt in het gat dat andere verzekeraars hebben laten vallen en wil tegelijkertijd de taxibranche een kwaliteitsimpuls geven. “We belonen het vakmanschap van de professionele taxichauffeur met een lagere premie. Dat is wel zo eerlijk”, staat op de website te lezen. Volgens Traksi is het aantal onverzekerde taxi’s gestegen van 1.150 in september 2019 naar 1.389 in april jl., op een totaal van 32.555.

De premie voor de Traksi-verzekering wordt maandelijks aan de hand van het daadwerkelijke rijgedrag en schadeverloop aangepast. De te verzekeren taxi’s worden hiertoe voorzien van tracking and tracing software, die achter het dashboard wordt geplaatst, en twee camera’s. Aan de hand van data science en analytics biedt de informatie uit de connected car volop mogelijkheden voor controle en voorspelbaarheid. Wie netjes rijdt, betaalt een lagere premie.

Bestuurders met 0 of meer schadevrije jaren, minimaal 22 jaar oud, tenminste 3 jaar in het bezit van een Nederlands rijbewijs en in bezit van een taxikeurmerk kunnen in aanmerking komen voor de verzekering. Bij het afsluiten start de chauffeur op het oranje basistarief. Dit wordt afhankelijk van het gemonitorde rijgedrag verlaagd (naar groen) of verhoogd (naar rood). Bovenop de maandelijkse premie komen € 40,00 voor het abonnement op de rijgedragtechnologie. Het inbouwen van deze technologie kost eenmalig € 225,00.

Traksi is een initiatief van drie bedrijven: financieel adviseur Raadsheeren BV, verzekeringsbemiddelaar Eish en Intrasurance, verzekeringsservicekantoor voor tussenpersoon en online markt. Laatstgenoemde treedt op als volmachtkantoor voor Accredited Insurance (Europe) Ltd, een op Malta gevestigde verzekeraar. Accredited Insurance maakt op zijn beurt weer deel uit van de op Bermuda gevestigde investeringsgroep Randall & Quilter.

Bron: Traksi