NIBC Bank neemt leningenportefeuille Finqus over

NIBC neemt leningen Finqus over

NIBC Bank neemt de portefeuille van hypotheken en overige leningen van Finqus BV over. Finqus BV is ontstaan na het faillissement van DSB Bank. Het bedrijf beheert de hypotheken en consumptieve kredieten die in het verleden bij DSB Bank zijn afgesloten. De koopovereenkomst is getekend op 16 juli 2021 en de daadwerkelijke overdracht wordt in de loop van dit jaar verwacht. NIBC krijgt er hierdoor 17.000 hypothecaire leningen en consumptieve kredieten bij. De totale omvang van de portefeuille bedraagt ongeveer 1,5 miljard euro. De overgang van de leningen van Finqus BV naar NIBC zorgt voor een grote stap in de richting van de afhandeling van het faillissement van DSB Bank in 2009.

NIBC Bank
Voor NIBC Bank is de overname een mooie kans om verder te groeien. CEO Paulus de Wilt zegt hierover: “Wij kijken ernaar uit om de klanten van Finqus te verwelkomen in de tweede helft van het jaar. We zijn verheugd omdat deze overname goed aansluit bij ons bestaande productenaanbod en perfect past in onze strategie om het hypothekenboek verder uit breiden. De aankoop onderstreept nogmaals NIBC’s groeiambities.”

Faillissement DSB Bank
Nadat DSB Bank failliet ging, werd het beheer van de uitstaande leningen voortgezet. Vanaf 2013 werd dit uitbesteed aan Quion. Later richtte DSB een dochterbedrijf op met de naam Finqus. In 2018 nam dit bedrijf het beheer van de leningen over. Nieuwe leningen worden sinds het faillissement al niet meer afgesloten. Voor bestaande klanten brengt de huidige situatie beperkingen met zich mee. Zo kunnen zij hun leningen niet verhogen en geen geldopnames doen van bestaande leningen.

De overname is dus goed nieuws voor de bestaande klanten. “Voor de klanten betekent dit dat zij bij een bank komen die – anders dan de huidige situatie – een duurzame relatie kan bieden,” zegt Rudy Douma, directeur van Finqus. Alle klanten krijgen een brief met nadere uitleg.

Einde faillissement
De curatoren van de DSB Bank schrijven in het “Drieënveertigste openbaar verslag DSB Bank N.V. (19 juli 2021)” dat de opbrengst van de verkoop naar verwachting voldoende is om de resterende schuldeisers van DSB Bank uit te betalen. Hiermee nadert het einde van het faillissement van de bank.

Voorbehoud
De overeenkomst is getekend onder voorbehoud van goedkeuring door De Nederlandsche Bank en de Autoriteit Consument & Markt.