Nh1816 verlaagt premies

Nh1816 Verzekeringen verlaagt per 1 december de premies van een aantal verzekeringen met 2 tot 15%. De coöperatieve verzekeraar zonder externe aandeelhouders heeft de afgelopen periode haar resultaten flink zien toenemen – ondanks het groeiend aantal schades door extreme weersomstandigheden en de toenemende verkeersbewegingen – maar heeft geen belang bij winstmaximalisatie.

De mededeling komt niet onverwacht. Eerder dit jaar bleek al dat Nh1816 een enorme winst had geboekt op de WA-motorrijtuigenverzekeringen, en een solvabiliteitsratio had bereikt van maar liefst 235%. “We hebben al jaren de laagste kosten per euro premie in de markt”, vertelt Lex Verëll, directievoorzitter bij Nh1816 Verzekeringen. “Door de lage kosten in combinatie met de goede resultaten was de afgelopen jaren er geen aanleiding om de premie te verhogen. Onlangs hebben we al mooie stappen kunnen zetten door bijvoorbeeld de incasso- en aanmeldkosten volledig te schrappen. Nu vinden wij de tijd rijp voor een brede premieverlaging.”

Zo daalt de premie voor motorrijtuigenverzekeringen casco en beperkt casco met 15%; de premie inboedelverzekering met 10%. De premies voor aansprakelijkheid- en reisverzekeringen blijven gelijk. Gemiddeld daalt de premie in een combipakket met 5% per ingang van het nieuwe verzekeringsjaar, afhankelijk van de combinatie en het aantal polissen.

“Waar andere verzekeraars kiezen voor extra korting op de instappremie voor alleen nieuwe klanten, kiezen wij voor een structurele verlaging van de premie voor zowel nieuwe als bestaande klanten”, aldus Verëll, die zegt hiermee uniek te zijn in de markt.