Negatief halfjaarresultaat voor VIVAT

VIVAT gaat zich richten op pensioenen en fors inkrimpen

Verzekeraar VIVAT heeft in het eerste half jaar van 2017 zijn nettoverlies zien oplopen naar 173 miljoen euro; vorig jaar was dat verlies nog 60 miljoen. De premieomzet daalde met 6%. De onderliggende winst steeg echter met 58 procent tot 115 miljoen euro. Dit is vooral te danken aan hogere inkomsten uit een portefeuille met rentederivaten.

Het bruto premie-inkomen van VIVAT daalde tot EUR 1,607 miljoen. De verzekeraar wijt dit aan een afname van het aantal pensioencontracten die de verzekeraar uitvoert. De totale operationele kosten bleven stabiel op 182 miljoen in de eerste helft van 2017.

Solvency II
De Solvency II ratio kwam uit op 167%, 5 procentpunt meer dan eind december. Bij levenbedrijf SRLEV daalde de solvabiliteitsratio naar 151% (was 157%). Oorzaken zijn een lagere ultimate forward rate (UFR) en herverdeling van de beleggingsrisico’s.

Het pensioenbedrijf boekte een verlies van € 212 (2017: 125) mln bij een premieomzet van € 788 (2017: 923) mln. Hoofdoorzaak zijn extra voorzieningen die moesten worden getroffen omdat niet aan de IFRS-toereikendheidstoets werd voldaan. Het onderliggend resultaat van het Pensioenbedrijf is volgens Vivat wel verbeterd tot € 61 mln (2017: 12 mln).

Het individuele levenbedrijf bleef krimpen: het bruto premie inkomen daalde van 448 tot 440 miljoen euro. Het netto onderliggend resultaat daalde van 73 naar 67 miljoen euro.

Januaristorm
Het schadebedrijf had te lijden onder de januaristorm. De combined ratio van het schadebedrijf kwam uit op 100,9%. Zonder die storm zou hij zijn uitgekomen op 95,6%. (1H17: 99.4%). Desondanks draaide het schadebedrijf dit eerste halfjaar goed. Het bruto premie-inkomen groeide van 333 naar 379 miljoen euro. Wel boekte het schadebedrijf een netto-resultaat van 5 miljoen euro negatief (2017: 1 miljoen euro negatief).

Topman Ron van Oijen stelde vanochtend dat de prestaties van VIVAT laten zien dat het bedrijf de juiste strategische keuzes heeft gemaakt. Het netto onderliggende resultaat groeide significant, de kosten bleven stabiel en het bedrijf zag groei op de gebieden waarop het had gefocust.

Anbang
Het persbericht van VIVAT repte met geen woord over de verkoopplannen van eigenaar Anbang. Het bedrijf, nu onder curatele van de Chinese staat, zou plannen hebben de dochterbedrijven te verkopen. ASR, Aegon en Allianz worden genoemd als kandidaat.

Bron: VIVAT

www.findinet.nl/newsletter/
Klik op de banner en ontvang de wekelijkse Nieuwsbrief van Findinet op proef.