MKB-verzekering voor datarisico’s en bankrekening

Het Veilig Online Pakket van Hiscox en ABN AMRO biedt een verzekering tegen hacking vergoedt diefstal van de bankrekening.

Het pakket bestaat uit drie onderdelen: een verzekering die de gevolgen van datarisico’s en hacking dekt, vergoeding van verlies van geld op rekening van de onderneming en antivirussoftware van ESET, inclusief helpdeskservice.

“Het is geen nieuws dat hackers dagelijks proberen in te breken in computers van zowel bedrijven als particulieren”, zegt Yasin Chalabi, manager Professional Insurance van Hiscox Nederland. “De AIVD heeft vorige week nog gewaarschuwd voor de gevolgen van cybercrime voor de verdienmodellen van ons bedrijfsleven. Eerder schreef het kabinet in de nota Nationale Cybersecurity Strategie 2 dat de kwetsbaarheid van de samenleving toeneemt en dat de digitale weerbaarheid bij veel organisaties en bedrijven nog onvoldoende is.”

Criminelen maken steeds vaker en slimmer gebruik van malware, schadelijke software om computers te infecteren en zo diefstal te kunnen plegen. Chalabi: “Tegelijkertijd regelen de meeste ondernemers steeds meer geldzaken via internet. Als zij met fraude worden geconfronteerd, is het vaak moeilijk om de schade vergoed te krijgen.”

Verzekering, bescherming en service

Daarom besloten Hiscox en ABN AMRO de krachten te bundelen in een zakelijk product dat zowel preventie biedt als risico’s afdekt. Chalabi: “Het Veilig Online Pakket verzekert, beschermt en biedt service. De verzekering vergoedt standaard bedragen tot € 3.500 die van de bankrekening worden gestolen. Deze limiet kan worden verhoogd. De Data Risks by Hiscox-verzekering is standaard opgenomen in het pakket. Dat betekent dat datalekken, inbreuk op privacy en eventuele gevolgkosten zijn meeverzekerd.”

Daarnaast biedt de beveiligingssoftware ESET Endpoint Antivirus klanten bescherming tegen cyberaanvallen en hackers. Leonie Kemper van ABN AMRO: “Wij staan te allen tijde garant voor veilig Internet Bankieren. De bank heeft echter geen invloed op computers en systemen van de ondernemer. Met de antivirussoftware kan de ondernemer zijn eigen omgeving goed beveiligen. En mocht zich toch een incident voordoen, dan biedt de verzekering de rust dat schade wordt vergoed en er ondersteuning is bij het herstel.”

“Standaard zijn er vijf licenties van deze software opgenomen in het Veilig Online Pakket”, vult Chalabi namens Hiscox aan. “Ook is er een helpdesk waar verzekeringsnemers met vragen terecht kunnen over het installeren van de software, het verwijderen van oude beveiligingsprogramma’s en algemene vragen over online security en Data Risks.”

Het Veilig Online Pakket kan alleen online worden afgesloten via www.veiligonlinepakket.nl