Minder ziekteverzuim door nieuwe bouwtechnieken

copyright Pixabay

Interessant voor verzuim- en zorgverzekeraars: door nieuwe technieken bij de bouw van kantoren en bedrijfspanden worden mensen minder snel ziek.

Dat stelt althans architect Ben van Berkel, die bekend is van de Erasmusbrug in Rotterdam en momenteel het nieuwe hoofdkantoor van Booking.com in Amsterdam ontwerpt. In een recent interview met Het Parool breekt Van Berkel een lans voor het gezonder maken van binnenruimtes. Verkeerd licht, slechte akoestiek en vooral de slechte luchtconditie, maken dat deze binnenruimtes (vooral kantoren) voor werknemers ongezond zijn. Volgens Van Berkel valt dat met nieuwe technologie allemaal veel beter bij te sturen.

Luchtstromen
Van Berkel: ‘In een van onze kantoorgebouwen hebben we het ziekteverzuim met 20 procent weten terug te dringen – een kwestie van beter nadenken over de luchtstromen. Door bijvoorbeeld de lucht niet rond te laten blazen, maar vanuit de vloer naar het plafond te laten gaan. Verticaal. Daardoor gaan de lucht en dus ook de bacteriën niet meer van persoon tot persoon.’ Daarnaast zijn bepaalde materialen die in de bouw veel worden gebruikt volgens Van Berkel niet echt gezond. ‘Als beton niet goed gedroogd is, kan dat slechte effecten hebben op de luchtwegen.’

Sensoren
Momenteel is het nog onontgonnen terrein, stelt Van Berkel. ‘Iets waarover tot nu toe weinig is nagedacht.’ Hij verwacht in dit verband veel van zogeheten “sensorial adaptive design”, waarbij in gebouwen een groot aantal sensoren zijn ingebouwd die relevante zaken registreren en bijsturen. ‘We moeten zo snel mogelijk naar een situatie waarin gebouwen zich aanpassen aan mensen in plaats van dat mensen zich aanpassen aan gebouwen.’

Vermoeidheid
Verder kan architectuur helpen om stress en vermoeidheid te verminderen en om mensen gezonder te maken. Slecht licht is volgens Van Berkel de belangrijkste reden waarom mensen zich vaak moe voelen. Dat kan worden verbeterd door met betere lichtontwerpen te komen. De fysieke conditie kan een impuls krijgen door ervoor te zorgen dat mensen vaker de trap nemen. Van Berkel heeft daar een simpele oplossing bedacht: hij verstopt de liften achter de trappen.

Bron: Het Parool