Onderzoek DFO: software van financiële adviespakketten moet presentabel zijn voor de klant

Onderzoek DFO: software van financiële adviespakketten moet presentabel zijn voor de klant
© Pixabay

Financieel adviseurs vinden het belangrijk dat de output van de automatisering-tools waarvan ze gebruikmaken, ook toonbaar is voor consumenten. Daar waar de software van oorsprong vooral een interne ondersteuning bood, is nu te zien dat van software steeds meer wordt verwacht dat ook de presentatie en verduidelijking van het advies ondersteund worden. Dit is één van de conclusies uit het jaarlijkse automatiseringsonderzoek zoals dat recent door Bureau DFO is uitgevoerd.

Angst voor dataverlies
Verder lijkt een goede vergelijking voor aanschaf nog steeds belangrijk te zijn. Het onderzoek bevestigt het beeld dat kantoren grote moeite hebben bij de gedachte om van softwareleverancier te wisselen. Zit men eenmaal bij een leverancier, dan is de drempel om te switchen erg hoog. Dat is ook te zien bij de systemen die in het onderzoek niet goed scoren. Angst voor dataverlies, wennen aan nieuwe toepassingen en verlies van door de jaren heen aangebracht maatwerk, lijken veel kantoren ervan te weerhouden om van leverancier te wisselen.

Bureau DFO houdt sinds 2011 jaarlijks een onderzoek naar de waardering door financieel advieskantoren van de financiële adviespakketten die zij gebruiken en de dienstverlening door de aanbieders van deze software. Dit jaar is het onderzoek gebaseerd op 1.298 waarnemingen. Op basis van deze waarnemingen zijn van 15 automatiseringspakketten de ervaringen en waarderingen door gebruikers van deze pakketten op 20 onderdelen in kaart gebracht.

Hoogst gewaardeerde pakketten 2018
De software is in drie categorieën ingedeeld. De hoogst gewaardeerde pakketten zijn:
Administratie software: Online Pro van Online Groep
Adviessoftware: Findesk van Topicus
Vergelijkingssoftware: Klik & Sluit® van Voogd & Voogd

Online Pro scoort op 11 van de 20 onderdelen een waardering van 8 of hoger. Het hoogst werd het serviceniveau en de gebruiksvriendelijkheid gewaardeerd.

Findesk behaalde op 13 van de 20 onderdelen een waardering van 8 of hoger. Hier werd vooral de compleetheid van aanbieders, de actualiteit en de gebruiksvriendelijkheid het hoogst gewaardeerd.

Klik & Sluit® behaalde vooral een hoge waardering op het element prijs / kwaliteitsverhouding. Overall is de waardering met 7,8 hoog. Ook het percentage van respondenten die 5 jaar of langer gebruik maken van dit pakket, is met 74% hoog in vergelijking met de andere softwarepakketten.

Bron: Bureau DFO

www.findinet.nl/newsletter/
Klik op de banner en ontvang de wekelijkse Nieuwsbrief van Findinet op proef.

 

GEEN REACTIES