Meer hypotheekverstrekkers passen risico-opslag aan

© Pixabay

Ondanks enkele achterblijvers laat het risico-opslagenbeleid van hypotheekverstrekkers een positieve ontwikkeling zien. Steeds meer banken passen risico-opslagen op hypotheken aan als de verhouding schuld – woningwaarde tussendoor verandert. Sommigen doen dat zelfs zonder dat consumenten daarom vragen. De banken luisteren hiermee naar de oproep van de Consumentenbond om consumenten niet met onnodig hoge hypotheekkosten te belasten.

Duur taxatierapport
Bij een hypotheek die even hoog of hoger is dan de waarde van de woning rekent de bank een forse rente-opslag. Als de schuld kleiner wordt door (extra) aflossing of door stijging van de woningwaarde, kan de rente-opslag, ook wel risico-opslag genoemd, omlaag of zelfs helemaal vervallen. Banken informeren hun klanten hier niet altijd over, waardoor consumenten duizenden euro’s teveel betalen.

De Consumentenbond onderzoekt jaarlijks het risico-opslagenbeleid van hypotheekverstrekkers. Attens Hypotheken, Delta Lloyd Plus en Obvion krijgen in de test de maximale score (10). Bij hen vervalt de opslag automatisch zodra consumenten voldoende hebben afgelost.

Naar aanleiding van het onderzoek kondigt ook Merius aan dit te gaan doen. Een aanpassing van de rente naar aanleiding van een hogere woningwaarde gaat op verzoek van de klant en kan in alle gevallen op basis van de WOZ-waarde. Dit in tegenstelling tot veel andere geldverstrekkers die in zo’n geval een (duur) taxatierapport verlangen.

Hekkensluiter
De achterblijvers zijn Delta Lloyd en Nationale-Nederlanden. Bij beide verzekeraars is het niet mogelijk om tussentijds de risico-opslag te laten aanpassen. Op de renteherzieningsdatum houdt de geldverstrekker wel rekening met de hypotheekschuld op dat moment, maar niet met een gestegen woningwaarde. Zelfs niet als de woningbezitter daarom vraagt. De SKP 50 van HQ Hypotheken (met NN als geldgever) is hekkensluiter in de test met een 1,0.

Leidraad
Het uiteindelijke doel van de Consumentenbond is dat banken zelf actie ondernemen en het initiatief om de rente aan te passen niet bij de klant neerleggen. Zeker in de situatie dat er voldoende is afgelost. In 2017 overhandigde de Consumentenbond hiervoor een Leidraad aan de Vereniging van banken.

Bron: Consumentenbond

www.findinet.nl/newsletter/
Klik op de banner en ontvang de wekelijkse Nieuwsbrief van Findinet op proef.