Meer dan helft zzp-ers vindt financieel advies te duur

Door het provisieverbod is de financiële drempel voor zzp-ers om zich te laten adviseren te hoog komen te liggen.

Zij laten zich steeds minder adviseren. Dat is na een enquête in haar netwerk de conclusie van HeadFirst.

HeadFirst heeft het onderzoek uitgevoerd bij 878 hoogopgeleide zelfstandig professionals, waaronder veel managers, consultants, analisten en technische IT’ers. Uit de enquête blijkt dat zzp’ers die het afgelopen jaar als zzp’er gestart zijn in 47% van de gevallen professioneel verzekeringsadvies inwinnen bij een adviesbureau of verzekeraar. Het gemiddelde onder alle geraadpleegde zzp’ers ligt op 53%.

HeadFirst is kort gezegd een detacheerder van voornamelijk IT-ers. Daarnaast biedt zij onder de naam ZorgeloosZeker een aantal verzekeringsproducten aan voor haar premiumleden.

Leden die advies willen van een financieel adviseur worden verwezen naar Zicht.

Rick Kruiswijk, algemeen directeur HeadFirst: ‘We kiezen er bewust voor geen plaats te nemen tussen de zzp’er en de verzekeraar.

Zelfstandig ondernemers vinden het prettiger deze zaken zelf rechtstreeks te regelen. Wij creëren met HeadFirst ZorgeloosZeker slechts duidelijkheid en overzicht. Vervolgens kan de zzp’er zich individueel verzekeren bij één van de verzekeraars of laten adviseren door een onafhankelijk adviesbureau.’

Via ZorgeloosZeker worden arbeidsongeschiktheid-, beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekeringen, particuliere verzekeringen, een zorgverzekering en bancair sparen aangeboden.

Een minderheid van de prospects maakt gebruik van de adviesmogelijkheid. Uit de enquête blijkt dat 42% van de zzp-ers zich laat adviseren door een professionele financiële adviseur, 6% gaat bij een verzekeraar te rade en 7% bij een bekende. 45% sluit de verzekering af via execution only. Het zijn vooral de jonge ondernemers, die korter dan een jaar als zzp-er actief zijn, die zonder professionele hulp een verzekering afsluiten.

Meer uitkomsten van de enquête, waaronder gegevens met betrekking tot de verzekeringsdichtheid is te vinden op de website van HeadFirst.