Uur van de waarheid voor hypotheekadvies

Niet alleen is de markt voor hypotheekverstrekkingen fors gekrompen, datzelfde geldt voor de markt voor hypotheekadvisering.

Het aantal adviestrajecten daalde van 550.000 (voor de crisis) naar rond de 140.000 nu, daarbovenop daalde de prijs per transactie in de zelfde periode van gemiddeld € 5.000 naar € 2.250, aldus Bouwe Kuik van IG&H.

Daarmee daalde de totale verdiensten tot minder dan 15% van het pré-crisis niveau. Deze krimp is echter nog niet ten einde, verwacht hij.

“De combinatie van onderstaande factoren maakt dat de totale verdiensten voor hypotheekadvies de komende jaren nog verder onder druk komen:

• Toenemende prijsconcurrentie op adviestarieven; sinds het ingaan van het provisieverbod zijn tarieven stevig gedaald, ook door toegenomen zelfwerkzaamheid van klanten
  • Sterk toegenomen transparantie van prijs en geleverde kwaliteit door reviews op bijv. advieskeuze.nl en independer.nl
  • Vraaguitval door opkomst van execution only en digitaal advies dat klanten een alternatief biedt voor het inwinnen van hypotheekadvies; hierdoor wordt er maar beperkt geprofiteerd van de stijging van het aantal transacties.”

Waar ligt dan de sleutel voor succes in de markt voor hypotheekadvies?

Kuik: “Het succesrecept kent in ieder geval de volgende ingrediënten:

1. Persoonlijk ondernemerschap. Het echt in de markt zetten van advies als product en kansen zoeken in bijvoorbeeld de markt voor pro-actief en preventief beheer, waar kansen liggen voor samenwerking met aanbieders

2. Neerzetten klantbeleving. Positieve NPS (Net Promotor Score) is cruciaal voor het voortbestaan in een wereld waarin kwaliteit transparant is en er in toenemende mate een alternatief is voor advies

3. Stap naar digitalisering maken. Elke klantreis op weg naar een hypotheek begint online, adviseurs kunnen hierop inspelen door hun klanten online te ontmoeten en van de online mogelijkheden gebruik te maken in hun adviesprocessen.

4. Processen strak trekken. Een combinatie van kostenreducties met het realiseren van voorspelbare kwaliteit, snelheid en gemak, zijn nodig om de dalende prijzen het hoofd te bieden.”

Er is nog een wereld te winnen. Zo blijkt uit het Trendsonderzoek, dat IG&H samen met TNS NIPO uitvoerden, dat de NPS voor hypotheekadvies op dit moment negatief is. IG&H legt op dit moment de laatste hand aan de Marktmonitor Hypotheken waarin zij haar visie op een gezonde toekomst voor hypotheekadvies verder uitwerkt.