Marktaandeel Obvion hypotheekproductie duikelt naar 2,7%

Het marktaandeel bij de nieuwe hypotheekproductie van Rabo-dochter Obvion is in het eerste halfjaar gedaald van 4% naar 2,7%.

Dat blijkt uit het halfjaarrapport van de Rabobank dat donderdag is gepubliceerd. Behalve de teruggang bij Obvion (dat vooral verkoopt via het intermediair) daalde ook het marktaandeel van de lokale Rabobankkantoren, van 18% naar 17,2%.

Vanwege de lage rente was er opnieuw sprake van veel aflossingen op de hypotheek, stelt de Rabobank. In totaal ging het om bijna €8 mrd, bijna net zoveel als in de eerste zes maanden van 2017. Van dit bedrag heeft €6,5 mrd betrekking op een volledige aflossing vanwege een verhuizing of een oversluiting. Daarnaast losten klanten ongeveer €1,3 mrd af als zijnde periodieke aflossing.

Mede door de aflossingen (en de lagere nieuwe productie) daalde de totale hypotheekportefeuille van de Rabobank met €1,2 mrd naar bijna €192 mrd. Daarvan komt ruim €28 mrd voor rekening van Obvion. De LTV van de portefeuille daalde van 69% naar 67%. Hoewel het bedrag aan slechte leningen verdubbelde van €1,1 mrd naar €2,3 mrd, trof Rabobank geen extra voorzieningen.