Marktaandeel hypotheken daalt opnieuw bij banken

© Pixabay

Het marktaandeel van banken in hypotheken daalt voor het tweede kwartaal op rij flink. Voor de top-3 banken zakt het marktaandeel met 3,1 procentpunt naar 47,9%, het laagste punt sinds 2016. Regiepartijen profiteren hiervan.

De top 5 van stijgers bestaat in het eerste kwartaal van 2020 grotendeels uit regiepartijen. Munt Hypotheken is voor het tweede kwartaal op rij de grootste stijger (+2,3 procentpunt). De andere regiepartijen die hun marktaandeel zagen stijgen zijn Aegon (+1,0), Merius (+1,0) en Syntrus Achmea Hypotheken (+0,9). Opvallende stijger in de top 5 is Vista Hypotheken (+0,8), een groeiende relatief nieuwe partij in de hypotheekmarkt. Dit meldt onderzoekbureau IG&H in zijn Hypotheekupdate Q1 2020.

In de top 5 dalers vinden we een aantal banken, wat de daling in de top-3 bankholding verklaart. ING is in het eerste kwartaal van 2020 de grootste daler (-2,0 procentpunt), gevolgd door Florius (-1,9) die voor het tweede kwartaal op rij in de top 5 dalers staat. Andere dalers zijn Conneqt (-0,9), ABN AMRO (-0,8) en Argenta (-0,6). De categorie banken als geheel daalt met 2,4 procentpunt.

Buitenlandse partijen groeien met 0,9 procentpunt en blijven daarmee de kleinste categorie, gevolgd door overige partijen (4,9%). Het aandeel van verzekeraars blijft 12,4%.

Starters
Het aandeel van banken neemt in het eerste kwartaal van 2020 af onder alle typen sluiters, maar het sterkst onder starters. Het marktaandeel van buitenlandse partijen groeit juist het sterkst onder starters, waardoor de speelvelden dichter bij elkaar komen te liggen. Regiepartijen vergroten hun aandeel het meest onder doorstromers en over- en bijsluiters en lopen daarmee uit op de verzekeraars. Het aandeel van verzekeraars blijft over de breedte gelijk ten opzichte van vorig kwartaal, maar er zijn wel onderlinge verschillen per type sluiter. Zo verloren ze marktaandeel onder doorstromers, terwijl ze onder over- en bijsluiters groeiden.

Corona
De coronacrisis heeft nog geen negatieve invloed gehad in het eerste kwartaal van 2020. Het aantal gepasseerde hypotheken in het eerste kwartaal van 2020 groeide met 22,8% ten opzichte van het eerste kwartaal in 2019. Ook de gemiddelde hypotheeksom is gestegen, waardoor de omzet 28,4% hoger uitkomt. De gemiddelde hypotheeksom komt in het eerste kwartaal van 2020 uit op €337.000. Dit is een stijging van 2,8% ten opzichte van het vierde kwartaal in 2019 (€328.000).

Nog steeds worden de meeste hypotheken door doorstromers afgesloten, maar het verschil met over- en bijsluiters wordt steeds kleiner. Over- en bijsluiters laten een sterke groei zien (+49,5% t.o.v. Q1 2019), terwijl de groei bij doorstromers een stuk lager ligt (+10,0%). De sterke stijging bij over- en bijsluiters lijkt mede een reactie op de stijgende rente bij diverse geldverstrekkers. Deze groep wil meeprofiteren van de lage rente nu het nog kan.

Duurzaam Wonen
IG&H is één van de ondersteuners van het recent gelanceerde Sectorcollectief Duurzaam Wonen. Ruim 80 partijen uit de markt willen duurzaam wonen bij consumenten vanzelfsprekend maken door adviseurs op te leiden in verduurzaming. De doelstelling is dat eind 2020 ten minste 80% van alle hypotheekadviseurs de opleiding gevolgd heeft. IG&H rapporteert dat tot nu toe ruim 4.900 adviseurs zich inschreven voor de opleiding, waarvan er ruim 3.100 geslaagd zijn. Dit betekent dat er naast de huidige inschrijvingen nog zo’n 3.000 adviseurs moeten worden opgeleid om de doelstelling van 80% van alle adviseurs (ca. 10.000 adviseurs) te behalen dit jaar.

Bron: IG&H