Marktaandeel 20-jaarshypotheken nu boven de 50%

© pixabay

Het aandeel van hypotheken met een rentevaste looptijd van twintig jaar is in oktober gestegen tot boven de vijftig procent.

Dat blijkt uit statistieken van de Hypotheekshop. Dit jaar lag het aandeel van deze hypotheekcategorie tot en met juli rond de 38%. Maar vanaf augustus is de 20-jaarshypotheek rap populairder geworden. De Hypotheekshop vermoedt dat dit mede komt doordat de 20-jaars rente onder de psychologische grens van 2% is gedoken.

Het is niet verrassend dat tegelijkertijd het aandeel van de regiepartijen op de hypotheekmarkt de laatste maanden sterk stijgt. Vanaf juli klom het aandeel van partijen als MUNT, Merius, Vista, Aegon en Syntrus van 28% naar 47%. Regiepartijen treden doorgaans op voor pensioenfondsen en verzekeraars en zij staan vanuit risicoperspectief positiever tegenover hypotheken met een langere looptijd dan banken. Het aandeel van de banken duikelde in dezelfde periode dan ook van 55% naar 40%.

Het aantal hypotheekaanvragen in oktober bedroeg maar liefst 44.000. Daarmee is dit volgens de Hypotheekshop net geen maandrecord. Dat blijft november 2016. Wel is duidelijk dat 2019 een zeer druk jaar is geworden voor wat betreft aanvragen. In de top 10 met meeste maandaanvragen staan nu vier maanden van 2019. De lage rente is een belangrijke reden. Veel klanten willen ervan profiteren en sluiten hun hypotheek over.