‘Maak kosten hypotheekadvies transparant’

© pixabay

Financieel adviseurs moeten hun klanten beter laten zien waarom financieel advies kost wat het kost. Dat stelt hoogleraar Clemens Kool in Eigen Huis Magazine, het ledenblad van de VEH.

Kool is hoogleraar Financiering en Financiële Markten aan de Universiteit Utrecht en was recentelijk onderdirecteur van het CPB. Volgens Kool is het hypotheekadvies ‘geen bijzondere transparante markt’. ‘Voor een grote groep consumenten die financieel niet erg zijn opgeleid, is het moeilijk te bepalen of een advies of een prijs goed of slecht is.’ Adviseurs moeten volgens heb daarom laten zien wat hun kosten zijn in termen van uren en wat ze daar precies voor doen. ‘En ze moeten mensen laten zien wat het ze oplevert. Het gaat mensen erom dat het hun geld waard is.’

Duur
Kool doet zijn uitspraken mede naar aanleiding van een onderzoek van het NIBUD, waaruit bleek dat de meerderheid van de ondervraagden stelde financieel advies ‘duur of heel duur’ te vinden. Veel mensen denken dat een hypotheekadvies ongeveer duizend euro kost, terwijl dit in werkelijkheid uitkomt tussen de 1.500 (o.m. ING Bank) en 3.000 euro (bv De Hypotheker).

Tarief
Kool geeft aan dat een adviseur zomaar acht tot tien uur bezig is met een adviesaanvraag. ‘Bij een redelijke uurprijs kom je dan al op een behoorlijk bedrag.’ Eigen Huis Magazine haalt in dit verband een recent onderzoek van Gfk aan, waaruit blijkt dat de gemiddelde uurprijs in de afgelopen jaren is gedaald van 122 naar 107 euro (voor belastingen). Daarnaast stipt het magazine aan dat bij een keten als De Hypotheker hypotheken van alle aanbieders in het advies worden meegenomen, terwijl dit bij de grootbanken meestal beperkt blijft tot hypotheken uit het eigen schap.

Technologie
Maar ook bij meer transparantie kan blijken dat consumenten advies nog steeds als duur beschouwen. De financiële wereld moet daarom technologie omarmen die het advies voor klanten goedkoper maakt, stelt Ronald Tiemessen van Eigen Huis Hypotheekadvies. Zelf gebruikt EHH inmiddels Ockto, een systeem waarbij de klant via een app zijn belastinggegevens, informatie van het UWV en zijn pensioenoverzicht kan downloaden via DigiD. ‘Hoe meer een klant in de toekomst zelf kan doen, hoe meer geld hem het scheelt.’

Klik op de banner en ontvang de wekelijkse Nieuwsbrief van Findinet op proef.