Langdurig werklozen aan het werk bij de bank

werklozen aan de slag in financiële sector
Afbeelding van Jan Vašek via Pixabay

Voor elke 100 werklozen zijn er 126 vacatures, was onlangs in het nieuws. Keuze genoeg voor de werkzoekende, lijkt het. De kennis en ervaring van langdurig werklozen is echter niet altijd wat bedrijven zoeken. Voor wie wel wil werken maar geen baan vindt en bereid is te investeren in zichzelf, bieden UWV, De Kunners en Welten nu een oplossing. Deze mensen kunnen, na een opleiding, aan de slag in de financiële sector.

Bundeling van krachten

Twee jaar geleden al startte de samenwerking tussen uitkeringsinstantie UWV, mismatch-oplossers De Kunners en opleidingsinstituut Welten. De Kunners signaleerden een mismatch op de arbeidsmarkt toen er aan de ene kant een grote krapte was terwijl er ook meer dan 300.000 mensen werkloos thuis zaten. Zij besloten hier iets aan te doen. De eerste stap was het opzetten van een traject specifiek voor CDD-analisten. Een geselecteerde groep van dertig werkzoekenden kreeg een interne opleiding bij Dukers & Baelemans, onderdeel van Welten, en vond werk.

Het UWV haakte aan omdat het een kans zag om mensen aan een baan te helpen. “Een van de oplossingen voor de krapte op de arbeidsmarkt is dat mensen zich voldoende blijven ontwikkelen qua kennis, vaardigheden en ervaring. Door de brug te slaan tussen ontwikkelen en de arbeidsmarkt kunnen mensen weer productief zijn en duurzaam inzetbaar blijven”, zegt Tof Thissen, algemeen directeur van de divisie WERKbedrijf van UWV. “Dat betekent samenwerken tussen partijen die mensen perspectief kunnen bieden op de arbeidsmarkt. Daar is dit initiatief een goed voorbeeld van.”

Wordt vervolgd

De drie partijen zijn een partnerschap aangegaan voor een jaar met de bedoeling meer mensen aan het werk te helpen. Tientallen werkzoekenden krijgen maandelijks de mogelijkheid zichzelf te ontwikkelen en te laten zien wat ze kunnen in de financiële sector. Volgens De Kunners moet het gemakkelijker worden een nieuwe start te maken. Er zou niet alleen gekeken moeten worden naar het werk dat mensen eerder hebben gedaan. “Daarom selecteren we op energie en motivatie en niet op een cv”, geeft Giuseppe Canu van De Kunners aan.

De aanpak is tot nu toe succesvol gebleken. Chris Baelemans, CEO van (financieel) opleidings- en detacheringsbedrijf Welten zegt over de bundeling van krachten: “Een prachtige samenwerking die inmiddels heeft geresulteerd in de plaatsing van meer dan 100 mensen, veelal bij banken. Mooi dat het een structureel vervolg krijgt.”

Bron: Welten