KPMG: Verzekeraars zijn financieel gezond, ondanks uitdagingen

KPMG: Verzekeraars zijn financieel gezond, ondanks uitdagingen
© Mohamed Hassan, Pixabay

De vijf grootste Nederlandse verzekeraars zagen in 2022 allemaal hun winsten dalen. Dit kwam voornamelijk door een sterke afname van het beleggingsinkomen. Desondanks zijn Achmea, A.S.R., Aegon, Athora en Nationale-Nederlanden financieel gezond. Dat blijkt uit het State of the Insurers rapport van KPMG.

Verschillende factoren lieten de kosten voor Nederlandse verzekeraars fluctueren. COVID-19, de oorlog in de Oekraïne, extreme weersomstandigheden, inflatie en stijgende rentetarieven. Schadeverzekeraars kregen te maken met meer claims als gevolg van een toename in verkeersongevallen en stormschade, terwijl zorgverzekeraars hogere claims hadden door het inhalen van uitgestelde zorg.

Ook stegen in 2022 de operationele kosten als gevolg van personeelskosten en investeringen in digitalisering. De winstgevendheid nam af door tegenvallende beleggingsresultaten en krimpende portefeuilles van levensverzekeringen. Om toekomstige winstgevendheid te waarborgen, zullen verzekeraars volgens KPMG aandacht moeten blijven besteden aan het zoeken naar oplossingen voor marktvolatiliteit, inflatie en stijgende schadeclaims.

ESG en AI

KPMG ziet wel volop kansen voor de verzekeringsmarkt. Maatschappijen kunnen proactief inspelen op opkomende ESG-regelgeving, door duurzaamheid te verankeren in hun strategie en organisatiedoelstellingen, en door duurzaamheidsrapportages te integreren in hun activiteiten. Het omarmen van ESG-praktijken helpt niet alleen om te voldoen aan wettelijke vereisten, maar biedt ook kansen voor operationele efficiëntie en bedrijfsgroei.

Daarnaast spelen kunstmatige intelligentie (AI) en embedded insurance (de naadloze integratie van producten en diensten in de klantervaring) een cruciale rol in het versnellen van de digitale transformatie van de verzekeringssector, aldus de onderzoekers. Verzekeraars kunnen AI-technologieën zoals ChatGPT inzetten om taken te automatiseren, nauwkeurigheid te verbeteren en klantinteracties te optimaliseren.

Privacyproblemen

De financiële impact van deze ontwikkelingen kan aanzienlijk zijn voor verzekeraars die dit soort tools implementeren. Wel is het belangrijk om potentiële risico’s en privacyproblemen bij de implementatie van AI aan te pakken.

Rutger Hagendoorn, verantwoordelijk voor het strategische verzekeringsadvies bij KPMG, herkent de uitkomsten uit het rapport: “We zien dat de verzekeringsmarkt de afgelopen jaren te maken heeft gehad met verschillende economische uitdagingen. Omdat de inflatie en de rente hoog blijven, moeten verzekeraars hun beleggingsstrategieën goed in de gaten houden. Aangezien economische onzekerheden nog steeds aanwezig zijn, is het noodzakelijk om te blijven acteren op toekomstige ontwikkelingen.”

Bron: KPMG

GEEN REACTIES