Knab trekt 15 mln euro uit voor witwasmaatregelen

Kopers melden zich voor Knab

Online bank Knab, een dochter van Aegon, gaat ongeveer 15 mln euro besteden aan anti-witwasmaatregelen.

Dat maakte Maarten Edixhoven, ceo van Aegon Nederland, gisteren bekend tijdens een webinar voor analisten en beleggers. Volgens Edixhoven zijn de controlesystemen van de bank op dit moment kwalitatief goed, maar moet er wel een optimalisatieslag plaatsvinden. Op die manier wil Knab beter kunnen voldoen aan de zogeheten ‘KYC’-eis (know your customer). De Aegon-directeur verwacht bij Knab geen interventie door DNB of het OM op dit onderwerp. De bank heeft nu circa 250.000 klanten.

Verder lichtte Edixhoven de groeiplannen voor Knab gisteren toe. Deze zomer werd de online bank bestempeld tot groeiparel. Om dit te bereiken worden de systemen van de voormalige Aegon Bank en Knab geïntegreerd. Dat levert op termijn zo’n twintig tot 25 mln euro aan kostenbesparingen op, aldus Edixhoven. Daarnaast wordt ingezet op het aantrekken van meer spaargeld (wat vervolgens voornamelijk wordt belegd in hypotheken) en op meer inkomsten uit provisies.

Bij de provisies kijkt Knab in het bijzonder naar vermogensbeheer en financiële diensten voor zzp-ers. Edixhoven wil in eerste instanties dat de provisie-inkomsten groeien door meer klanten. Uit de presentatie blijkt dat de bank jaarlijks ongeveer 70.000 nieuwe klanten wil verwelkomen. Of de klanten ook meer zullen gaan betalen voor de dienstverlening, hangt volgens Edixhoven vooral af van wat de concurrentie doet.

De Aegon-ceo houdt vooralsnog de boot af bij het zelfstandig verstrekken van hypotheken door Knab. Hij noemde deze gedachte weliswaar ‘prikkelend’ maar voegde er aan toe dat in elk geval het komende jaar dit niet het geval zal zijn. Wel zal Knab adviesdiensten blijven aanbieden op het vlak van hypotheken.

Verder gaf Edixhoven aan dat vanuit Aegon voorlopig geen kapitaalinjectie meer hoeft plaats te vinden richting de bankdochter. Afgelopen boekjaar was er vanuit Aegon Nederland nog een injectie van ongeveer vijftig mln euro.