Kifid zoekt andere maatstaf voor referentierente

© Gerd Altmann, Pixabay

Klachteninstituut Kifid laat twee deskundigen onderzoeken welke maatstaf kan worden aangehouden als referentierente. Die maatstaf, nodig bij de behandeling van klachten over consumptief krediet met variabele rente, ontbreekt sinds mei. Dit komt doordat de Nederlandsche Bank (DNB) sinds 1 april een specifieke rentereeks niet meer publiceert.

Het klachteninstituut is nu onthand en spreekt van een impasse. Sinds 1 april publiceert DNB de rentereeks voor doorlopend consumptief krediet niet meer, omdat deze niet langer representatief is voor de gemiddelde marktrente.

Compensatieregelingen

In het verleden hebben veel banken hun variabele rente op consumptief krediet niet in de pas laten lopen met de marktrente. Kifid oordeelde dat klanten dat wel hadden mogen verwachten, en dat zij dus een vergoeding moeten krijgen. Onder meer ABN AMRO, ING en de Rabobank zijn met brede compensatieregelingen gekomen voor honderdduizenden gedupeerden.

Maar de vraag is nu welke referentierente gebruikt moet worden vanaf mei 2022. Afgelopen zomer hebben meerdere kredietverstrekkers zich met dit probleem gewend tot het Kifid. Het speelt bij overeenkomsten voor doorlopend krediet met variabele rente die continueren na 1 mei, of die vóór 1 mei zijn omgezet naar een persoonlijke lening die nog doorloopt.

Kifid wil in samenspraak met zowel kredietverstrekkers als consumentenvertegenwoordigers een oplossing zoeken. Twee onafhankelijke deskundigen zullen onder leiding van Eveline Ruinaard, voorzitter Geschillencommissie en directeur van het Kifid, het gesprek aangaan met zowel kredietverstrekkers als vertegenwoordigers van consumenten. Het gaat om dr. ir. R. Lord en prof. dr. A.M.H. Slager RBA. Daarnaast gaat het Kifid de situatie bespreken met de toezichthouders AFM en DNB.

Geen pasklare oplossingen

De gesprekken van de deskundigen zullen geen pasklare oplossing bieden, waarschuwt het Kifid; ze kunnen wel inzicht geven in mogelijke oplossingen. De deskundigen zullen vervolgens hun visie op een alternatief voor de DNB-rentereeks allereerst neerleggen in een deskundigenbericht bij een lopende zaak. Het gaat om een aangehouden klacht van een consument met een Flexibel Hypotheek Krediet van ABN AMRO.

Het instituut zal de behandeling van klachten over variabele rente op doorlopend krediet dat niet geheel is afgelost vóór 1 mei 2022 aanhouden, zo lang er geen duidelijkheid is over de te gebruiken referentierente. De impasse die is ontstaan heeft geen gevolgen voor doorlopende kredieten met variabele rente die voor 1 mei 2022 geheel zijn afgelost.

Bron: Kifid