Inwoners Deventer betalen 46% meer voor een WA-autoverzekering dan twee jaar geleden

© Pixabay

De premies voor autoverzekeringen zijn de afgelopen twee jaar fors gestegen. WA-premies gingen het hardst omhoog en dan vooral in landelijke gebieden. Wie in Deventer een WA-verzekering wil afsluiten heeft echt vette pech: daar betaalt men nu 46% meer dan twee jaar geleden, een premiestijging van €210 per jaar. Dit blijkt uit onderzoek van vergelijkingssite Independer, die de premies voor autoverzekeringen binnen heel Nederland onder de loep nam.

Independer analyseerde vergelijkingen van autoverzekeringen in de maand oktober van het jaar 2017 ten opzichte van oktober 2015. Opvallend is dat de premiestijging in Overijssel en Flevoland aanzienlijk sterker is dan in de rest van Nederland. In Flevoland en Overijssel betaal je nu bijna 40% meer dan in 2015 voor een WA-dekking. Landelijk is de WA-premie met 34% gestegen.

Voor automobilisten die een beperkt casco-autoverzekering of allriskverzekering afsluiten is de stijging minder groot. De premie voor een beperkt cascoverzekering steeg landelijk met 26%, de allrisk-premie steeg met 11%.

Opvallend is dat in sterk verstedelijkt gebied de premies minder hard stegen. In bijvoorbeeld Rotterdam betaalt men gemiddeld ‘slechts’ 20% meer voor een nieuwe autoverzekering.

Suzan Samson, category manager van Independer licht toe: “In heel Nederland stijgen de premies voor autoverzekeringen. Dat komt omdat autoverzekeraars grote verliezen maken: er worden steeds meer en duurdere schades geclaimd. Ook zijn verzekeraars veel geld kwijt aan letselschade. Dat de premies voor autoverzekeringen in Overijssel en Flevoland omhoog zijn gegaan, komt omdat de schadelast daar harder stijgt. Verzekeraars zijn namelijk steeds beter in staat om de premies af te stemmen op individuele risico’s.”

Bron: Independer

Klik op de banner en ontvang de wekelijkse Nieuwsbrief van Findinet op proef.