‘Injectie Generali Nederland in vorm van garantie’

De financiële injecties die Generali Leven en Generali Schade in de afgelopen maanden kregen van de Italiaanse verzekeraar, zouden in de vorm van een soort garantie zijn verstrekt.

Dat meldde het Financieele Dagblad eerder deze week op basis van anonieme bronnen. Met behulp van de injecties kreeg de solvabiliteit van zowel de schade- als leventak een impuls, hoewel deze zich met een Solvency II-ratio van circa 140% nog niet zeer gezond mogen noemen. Niet duidelijk is of bij een eventuele verkoop van de Nederlandse activiteiten, de garanties geldig blijven of worden ingetrokken door Generali. In het geval van intrekken, moet de overnemende partij zeer waarschijnlijk zelf een fors bedrag aan kapitaal inbrengen om Generali Leven en Generali Schade op de been te houden.

Herverzekering
Verder werd deze week bekend dat naast ASR en Vivat ook Reinsurance Group of America meedingt naar de koop van Generali Nederland. Laatstgenoemde is interessant, wanneer wordt bedacht dat een fors deel van de levenportefeuille van Generali Leven is herverzekerd bij de Italiaanse moeder. Deze herverzekering vond in de afgelopen jaren in verschillende ‘tranches’ plaats om de solvabiliteit van Generali Leven te ondersteunen.