Iets meer kans op wanbetaling hypotheken ING

Winst ING keldert

Het percentage (potentiële) wanbetalers voor hypotheken van de Nederlandse tak van ING is het afgelopen licht gestegen, maar blijft nog steeds erg laag.

Dat blijkt uit de resultaten over het eerste kwartaal van de Nederlandse bankholding. Van de Nederlandse hypotheekportefeuille is nu 0,9% geclassificeerd in de zogeheten ‘fase 3’, waar de kans op wanbetaling aanzienlijk is. Dat is 0,2%-punt hoger dan eind 2019. In bedragen gaat het om een stijging van bijna 300 mln euro naar ruim 1 mrd euro.

Ook was er een lichte stijging van de hypotheekportefeuille die zich in de fase daaraan voorafgaand bevindt (‘fase 2’). Dit is een fase waarin de risico’s duidelijk zijn toegenomen, maar waar het nog geen ‘code rood’ is. 5,1% van de Nederlandse portefeuille bevindt zich nu in deze categorie, 0,1%-punt meer dan eind 2019.

Bij bedrijfskredieten was er wel een forse toename in ‘fase 2’: van 5,6% eind december naar 7,9% eind maart. In bedragen gaat het om ongeveer 4,5 mrd euro. Het gaat om de wereldwijde zakelijke portefeuille van ING, niet duidelijk is welk deel ‘Nederlands’ is.

De cijfers moeten in het licht worden gezien van de uitbraak van het coronavirus en de negatieve economische gevolgen daarvan. ING heeft als reactie, net als veel andere banken, besloten om bij klanten niet het vel over de neus te halen, maar uitstel van rente en aflossing te geven in het geval dat nodig is.

Voor wat betreft de hypotheekproductie van ING in Nederland lijkt de bank opnieuw marktaandeel te zijn kwijtgeraakt want ING spreekt in het persbericht van ‘dalende volumes’. De nettoproductie (het saldo van productie en aflossingen) nam in het eerste kwartaal af met een half miljard euro. De totale Nederlandse hypotheekportefeuille bedraagt nu bijna 112 mrd euro.

Ondanks de dalende volumes wist ING naar eigen zeggen wel een hogere marge te behalen op hypotheken. Dat wijst erop dat de bank niet meegaat in de prijzenoorlog die momenteel woedt op de Nederlandse markt.