ID-module van Intersoftware moet slechte kopieën legitimatiebewijs ondervangen

© Intersoftware

Intersoftware start 9 maart een pilot met een online identificatiemodule voor hypotheekaanvragen via iDIN. Zes intermediairs en meerdere geldverstrekkers nemen deel. Na drie maanden wordt geëvalueerd of de module klaar is voor introductie in de markt.

René Frankena, Manager Strategie, Innovatie en Business Development bij Intersoftware: ‘Voor identificatie vereisen partijen in de markt, waaronder geldverstrekkers, veelal fysieke identificatie met een legitimatiebewijs. Deze werkwijze leidt regelmatig tot uitval door slechte kwaliteit van de kopieën. Daarnaast is de fysieke controle subjectief en niet uitvoerbaar voor intermediairs die advies op afstand geven. Het weglaten van een kopie van het legitimatiebewijs is echter nu nog geen optie, omdat dit grote impact heeft op de operationele processen en het beleid van partijen. Met onze online module bieden we een laagdrempelige oplossing voor deze problemen.’

Via de module identificeert de klant zich online met iDIN en een kopie van het legitimatiebewijs. De module voert geautomatiseerd controles uit op echtheid van het legitimatiebewijs en matcht de data van beide bronnen met elkaar. Als de controles akkoord zijn, verwerkt de module de informatie in één PDF-document. Dit document levert op een snelle en veilige manier een betrouwbare identiteit op die in het reguliere proces, onder andere via het HDN-kanaal, aan de geldverstrekker aangeboden kan worden.

Er is voor iDIN gekozen omdat dit middel gebruikmaakt van de gegevens die banken hebben gebruikt om klanten te identificeren. Het bereik is groot, momenteel kunnen ruim 12 miljoen consumenten iDIN in Nederland gebruiken. De module is generiek opgezet, wat de mogelijkheid biedt om in de toekomst ook andere elektronische identificatiemiddelen naast iDIN toe te voegen aan de module.

Aan de pilot doen de volgende intermediairs mee: A&H Finance, Van Bruggen Adviesgroep, Hypotheek 24, Eigen Huis Hypotheekadvies, Hypotheek Company en Financieel Fit. Daarnaast werken geldverstrekkers en ketenpartijen zoals a.s.r., ING Nederland, Stater en NHG mee aan dit initiatief. Intersoftware is tevens in gesprek met HDN over een mogelijke samenwerking.

Bron: Intersoftware