Hypotheekrentes flink in de lift

Het aantal wijzigingen in hypotheekrentes is sinds oktober 2021 flink aan het stijgen. Vooral de afgelopen weken veranderen veel rentes. Het aantal wijzigingen nam toe van 19 per week in oktober 2021 tot 52 in de eerste week van februari 2022. Niet alleen wijzigen de hypotheekrentes vaker, ze worden ook nog eens met grotere stappen verhoogd, soms tot zelfs 0,7% in één keer. Dit blijkt uit cijfers van de Nationale Hypotheekbond.

Meer en grotere wijzigingen

Via renteadministratie.nl houdt de Hypotheekbond rentewijzigingen bij. In oktober werden daar 19 mutaties per week gemeld. In de loop van 2021 steeg dit al naar 30 per week. In januari 2022 liep het aantal wekelijkse mutaties verder op naar 44, om in de eerste week van februari uit te komen op 52. De Hypotheekbond spreekt van een opmerkelijke stijging van het aantal rentemutaties.

Niet alleen het aantal mutaties neemt toe, ook de grootte van de stappen waarmee de hypotheekrentes worden aangepast, groeit in rap tempo. Eerder waren de wijzigingen beperkt tot een verhoging of verlaging van 0,01%. Dat is inmiddels opgelopen tot een gemiddelde van 0,12%. Daarbij zijn er uitschieters tot gemiddeld 0,41% voor alle rentevaste periodes en kwam er zelfs een stijging voor van 0,7%.

De particulier die een hypotheek afsluit, gaat deze wijzigingen in zijn portemonnee voelen. De Hypotheekbond heeft een voorbeeld doorgerekend van een hypotheeksom van 350.000 euro met een looptijd van 30 jaar en een rentevaste periode van 30 jaar. Op 4 februari 2022 kon de consument deze hypotheek afsluiten met een rente van 2,07%. Op 8 februari was de rente gestegen naar 2,41%. Deze stijging zorgt voor een toename van de maandlasten met 61 euro. De totale rente die de consument over de hele looptijd moet betalen, neemt toe met 21.833 euro. Dat is een stijging van zo’n 18% in een weekend tijd.

Hypotheekrente volgt marktrente

Van Bruggen Adviesgroep verwacht dat de hypotheekrentestijging door zal blijven gaan: “Doordat de marktrente op dit moment veel sneller stijgt dan de gemiddelde hypotheekrentes, dalen de marges van hypotheekverstrekkers. De kans is dan ook groot dat we de komende weken gaan zien dat de hypotheekrentes met kleine stapjes omhoog gaan. Tenzij de marktrente een pas op de plaats maakt, maar daar ziet het voorlopig even niet naar uit.” Volgens Van Bruggen is de gemiddelde hypotheekrente voor een rentevaste periode van 10 jaar nu nog geen 1,2% terwijl dat in 2019 rond 1,8% was. Op beide momenten lag de kapitaalmarktrente rond 0,2%. Dat betekent dat de marges voor hypotheekverstrekkers nu een stuk lager liggen.

Kans op financiële problemen

Een van de oorzaken van de stijgende marktrente is de hoge inflatie. Van Bruggen geeft aan dat ING Bank een potje van 50 miljoen euro opzij zet voor het geval haar klanten door de inflatie hun hypotheeklasten niet meer kunnen betalen.

Van Bruggen Adviesgroep adviseert consumenten met klem om hun inkomsten en uitgaven goed in de gaten te houden. Gaan de uitgaven de inkomsten te boven, is het zaak om snel in actie te komen: “Het is altijd beter om zelf contact op te nemen met de geldverstrekker, dan dat je opeens je maandelijkse bedrag niet betaalt. Bovendien leert de ervaring dat als je een maandelijkse betaling mist, de problemen vaak versnellen. Met de geldverstrekker kun je vaak afspreken dat je wel een deel van de hypotheekbetaling doet, binnen je mogelijkheden. Je voorkomt daarmee dat de achterstand heel snel groeit en het is makkelijker om een betalingsregeling en plan van aanpak af te spreken.”

Bron: Hypotheekbond/Van Bruggen Adviesgroep