Hypotheekbond selecteert aanbieders op looptijdrente

© pixabay

Softwarebedrijf De Nationale Hypotheekbond komt met een handig overzicht van hypotheekaanbieders die automatisch de risico-opslag verlagen.

Door het verlagen van de risico-opslag daalt derhalve het rentepercentage waarmee klanten te maken hebben bij hun hypotheek. De opslag kan bijvoorbeeld omlaag wanneer de klant een bepaald deel van de lening heeft afgelost of wanneer de LTV onder een bepaalde grens komt. Uit het overzicht van de Hypotheekbond blijkt dat maar een beperkt deel van de aanbieders dit verlagen automatisch doorvoert. In de meeste gevallen moet de klant daar zelf om vragen. In het overzicht valt op dat de onder meer de grootbanken (ABN Amro, Rabo, ING en SNS/Regiobank) niet automatisch de risico-opslag verlagen.

Centraal Beheer
De aanbieder die er in positieve zin uitspringt is Centraal Beheer. Bij een twintigjaars hypotheek is het verschil tussen de aanvangsrente en de looptijdrente maar liefst een half procentpunt. In euro’s levert dat volgens de Hypotheekbond een besparing op van bijna €10.000, uitgaande van een hypotheek van €200.000 zonder NHG en onder de voorwaarde dat een eventueel aflossingsvrij deel volledig wordt afgelost. Andere aanbieders waar de opslag automatisch wordt verlaagd zijn onder meer Attens, MUNT, de a.s.r.-WelThuis-hypotheek, Hypotrust en Obvion.

Standaard
Jeroen Oversteegen, directeur van de Nationale Hypotheekbond, wil dat de looptijdrente de nieuwe standaard wordt om hypotheektarieven te presenteren. ‘De partijen die in het traditionele hypotheekrente-overzicht als goedkoopste uit de bus komen, zijn over de gehele looptijd van de hypotheek lang niet altijd de voordeligste. De informatie in traditionele hypotheekrenteoverzichten en hypotheekberekeningen is dus misleidend. Zeker wanneer consumenten van plan zijn om langer in hun woning te blijven wonen of extra aflossingen te doen.’