Hypotheekbond lanceert ‘herbereken-tool’

copyright Pixabay

Softwarebedrijf De Nationale Hypotheekbond komt met een tool waarmee klanten de nieuwe rekenmethoden van hypotheekverstrekkers kunnen controleren.

Een en ander hangt samen met de wetsaanpassing in verband met de Mortgage Credit Directive (MCD). Dat is de Europese richtlijn voor woninghypotheken voor consumenten. In de nieuwe wetgeving staan onder meer normen voor de berekening van aflossingskosten. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft op 20 maart 2017 in een leidraad aangegeven hoe geldverstrekkers aan de nieuwe wettelijke norm kunnen voldoen.

Verschillende geldverstrekkers hebben al besloten deze leidraad voortaan te hanteren bij de berekening van de aflossingskosten. Dit geldt ook voor de afkoopkosten die zij in rekening brengen voor het tussentijds aanpassen van de rente tijdens een lopende rentevaste periode. Dit betekent dat geldverstrekkers hun rekenmethode op enkele punten zullen aanpassen. Daarom gaan geldverstrekkers de betaalde kosten de komende maanden opnieuw berekenen.

Wanneer klanten op of na 14 juli 2016 kosten hebben betaald voor het aflossen van hun hypotheek en/of voor het tussentijds aanpassen van uw hypotheekrente, ontvangen zij een herberekening van de geldverstrekker. De nieuwe tool van de Nationale Hypotheekbond helpt om deze herberekening zelf te controleren. De tool voldoet aan de gegeven leidraad van de AFM.

Het softwarebedrijf ontwikkelde eerder toepassingen om de boeterente te controleren en om de ontwikkeling van de hypotheekrente te monitoren.