HDN ontwikkelt geautomatiseerde aanvraag bankgarantie

HDN ontwikkelt geautomatiseerde aanvraag bankgarantie

Hypotheekadviseurs kunnen aanvragen voor bankgaranties bij Nationale Waarborg nu direct via Hypotheken Data Netwerk (HDN) indienen. HDN werkt hiervoor samen met Accelerate, digitaal platform voor hypotheekbemiddelaars. Deze werkwijze maakt het aanvraagproces sneller en voorkomt fouten.

Bijna alle kopers van particulier onroerend goed in Nederland hebben een bankgarantie nodig voor de waarborgsom van 10% van de waarde van de woning, die zij verschuldigd zijn op het moment dat zij de woning niet afnemen na het verlopen van de ontbindende voorwaarden. Deze verplichting gaan de kopers aan bij ondertekening van de koopovereenkomst. Het is mogelijk de garantie bij een onafhankelijke partij aan te vragen, zoals Nationale Waarborg.

Voorheen moest de aanvraag voor een bankgarantie via mail, telefoon of de portal van Nationale Waarborg gedaan worden. Nu kan de aanvraag direct vanuit het Accelerate-softwarepakket ingediend worden, inclusief het koopcontract en andere stukken. Wanneer Nationale Waarborg akkoord heeft gegeven en de bankgarantie is gesteld, wordt deze als document teruggestuurd via HDN naar de adviseur. Dit kan vervolgens ook als bewijsstuk worden ingediend bij de bank.

Accelerate is het eerste crm-pakket waarmee geautomatiseerd aanvragen van de bankgarantie mogelijk is. Binnenkort volgen meer crm- en adviespakketten.

De geautomatiseerde procedure is sneller en voorkomt fouten, omdat de gegevens van de klant, de aan te kopen woning en de gewenste hypotheekconstructie al beschikbaar zijn in het softwarepakket; er hoeven dus geen dubbele handelingen te worden verricht.

Bron: HDN

GEEN REACTIES