HDN: Aflossingsvrij nog steeds populair

HDN ontwikkelt geautomatiseerde aanvraag bankgarantie

Ondanks alle recentelijk gepresenteerde rampscenario’s blijft de (deels) aflossingsvrije hypotheek onverminderd populair bij consumenten.

Dat blijkt uit cijfers van het HDN over het derde kwartaal van 2018. Bijna vijftig procent van de hypotheekaanvragers (in het afgelopen kwartaal) kiest voor een (deels) aflossingsvrije hypotheek. Bij dertig procent van de aanvragen is het aflossingsvrije deel zelfs meer dan de helft van het totaal geleende bedrag.

De hoge percentages komen vooral van oversluiters en doorstromers. Van de doorstromers kiest ruim veertig procent voor een deels aflossingsvrije lening, bij oversluiters is dit maar liefst 61%. Bij deze laatste groep is bijna 19% van de leningen volledig aflossingsvrij. Hoewel het HDN dit niet als zodanig benoemt zijn dit waarschijnlijk klanten die hun bestaande lening/leningvoorwaarden ‘meenemen’ naar de nieuwe situatie. Starters kiezen nauwelijks voor aflossingsvrij of deels aflossingsvrij.

Verder blijkt uit de HDN-cijfers dat het gemiddelde hypotheekbedrag in het derde kwartaal uitkwam op dik €2444.000. Dat is licht hoger dan dezelfde periode vorig jaar. Gemiddeld genomen namen klanten ongeveer €36.400 aan eigen geld mee. Bij oversluiters ligt dit uiteraard lager, op ongeveer €15.000. Bij doorstromers is dit ruim vijftigduizend euro. Starters nemen iets meer dan €37.000 eigen geld mee. Ten aanzien van starters signaleert HDN een zorgwekkende ontwikkeling in de regio Amsterdam: vanwege de hoge huizenprijzen kunnen starters geen hypotheek met een NHG meer krijgen.

Het totaal aantal hypotheekaanvragen kwam in het derde kwartaal wat lager uit dan de eerste twee kwartalen van 2018. In de maanden augustus en september kwam het aantal aanvragen voor het eerst uit onder de 30.000 per maand. Vergeleken met het derde kwartaal van 2017 is er sprake van een kleine stijging van het aantal aanvragen.