Sparen levert wederom minder op

copyright Pixabay

De spaarrente blijft maar verder dalen. Ook in het derde kwartaal verlaagden banken en andere financiële partijen hun tarieven, blijkt uit een rapport van MoneyView.

De gemiddelde rente op dagelijks opvraagbare spaartegoeden kwam in het derde kwartaal 0,02 procentpunt lager uit op 0,19%. In het afgelopen kwartaal vonden 17 renteverlagingen plaats, onder meer door de drie grootbanken. Zij verlaagden hun spaarrente met 0,02% naar 0,03%. De hoogste rente zonder opneemvoorwaarden wordt momenteel gegeven door Leaseplan Bank Flexibel Sparen: 0,35%. De DHB Combispaarrekening (van DHB Bank) komt met 0,55% nog hoger uit, maar bij deze rekening moeten klanten 99 dagen van te voren aangeven dat ze geld willen opnemen.

Bij lange termijndeposito’s werd het derde kwartaal eveneens gekenmerkt door louter renteverlagingen. Het gemiddelde tarief bij deposito’s met looptijden van 1 en 5 jaar is volgens MoneyView iets verder afgenomen ten opzichte van het tweede kwartaal en bedraagt respectievelijk 0,46% en 0,87%. Het Portugese Banco BNI, in Nederland vertegenwoordigd door het online spaarplatform Savedo, vergoedt de hoogste rente bij zowel een looptijd 1 jaar (1,10%) als 5 jaar (1,81%). Het gemiddelde van een 10-jaars deposito is in het derde kwartaal gelijk gebleven op 1,11%. De hoogste rente (2,00%) bij een 10-jaars deposito wordt vergoedt door de Estse Bigbank.

Al langere tijd levert sparen bijna niks meer op qua rendement. De rente beweegt zich al twee jaar onder de 0,5% en nadert inmiddels het nulpunt. MoneyView verwacht niet dat het komende jaar de spaarrente zal stijgen.