Gemiddelde WA-premie bijna 10 procent hoger

© Thamlamm, Pixabay

Autopremies stijgen dit jaar fors, meldt verzekeringsvergelijker Autoverzekering.nl. Voor een allrisk- en WA-beperkt-cascoverzekering betalen we gemiddeld zo’n 5 procent meer dan een jaar geleden. De gemiddelde stijging bij WA-verzekeringen is zelfs bijna 10 procent.

Een consument die jaarlijks 663 euro betaalde voor een beperkt-cascoverzekering, is dit jaar gemiddeld 728 euro kwijt, berekende Autoverzekering.nl. Oorzaak is de inflatie. “Vorig jaar stegen de autopremies, met name de beperkt cascoverzekeringen, al behoorlijk. Autoherstelbedrijven gebruiken bij (lak)schade vaak droogcabines om de lak van auto’s sneller te laten drogen. Dit kost veel energie. Daarnaast hebben andere toenemende kosten, zoals duurdere auto-onderdelen en hogere personeelskosten, invloed op de premieprijzen”, licht autoverzekeringsexpert Jerry Poel toe.

Procentuele premieverandering per dekking 2018-2023

‘WA-verzekering al jaren verlieslatend’

Al sinds 2019 gaat de gemiddelde premie van WA-beperkt-cascoverzekeringen omhoog, terwijl de premies van WA- en all-risk-verzekeringen juist daalden of gelijk bleven. Maar inmiddels ontkomen ook deze dekkingen niet aan een premiestijging. “WA-verzekeringen zijn al jaren verlieslatend voor autoverzekeraars, omdat ze minder opleveren dan het bedrag dat jaarlijks wordt uitgekeerd aan klanten. Nu alles door de inflatie duurder wordt, is het logisch dat deze premies nu het snelst stijgen”, legt Poel uit. De verwachting is dat dat de autopremies dit jaar verder omhoog gaan. “We zien dat veel verzekeraars op elkaar wachten met het verhogen van de premies, omdat zij zichzelf niet uit de markt willen prijzen.”

Bestaande klanten

Vooral autobezitters die nooit eerder van autoverzekeraar zijn overgestapt moeten dit jaar kritisch naar hun huidige autoverzekering kijken. “We zien nu dat voornamelijk bestaande klanten de klos zijn met forse premieverhogingen tot wel 30 procent. Het is goed mogelijk dat zij bij een andere verzekeraar voor dezelfde dekking goedkoper uit zijn.” Onderzoek van vergelijker Geld.nl wees al uit dat de premies van autoverzekeraars sterk verschillen.

Bron: Autoverzekering.nl