Enorme verschillen in premies autoverzekeringen

© Pexels/Pixabay

Wie overstapt van autoverzekering kan per jaar honderden euro’s besparen. Dat blijkt uit onderzoek van de financiële vergelijkingssite Geld.nl. Elke verzekeraar blijkt de premie op zijn eigen manier te berekenen.

Geld.nl nam een steekproef van 100.000 autoverzekering-vergelijkingen op de eigen website in 2022. Hieruit blijkt dat de laagste premie in de vergelijkingen gemiddeld 237 euro per jaar lager ligt dan gemiddelde premie van alle autoverzekeringen die iemand kan kiezen.

“Dat is al een flinke besparing, maar hij kan zelfs nog hoger uitpakken als je op dit moment bij een relatief dure verzekeraar zit”, zegt Amanda Bulthuis, expert geld & verzekeringen bij Geld.nl. “Het verschil tussen de hoogste en de laagste autoverzekeringspremie in de vergelijkingen was 565 euro per jaar.”

© Geld.nl

De oorzaak van de enorme verschillen ligt vooral in het feit dat elke autoverzekeraar op zijn eigen manier de premies berekent. “Ze kijken allemaal naar factoren als het type auto, waar je woont, je leeftijd en je schadevrije jaren. Hoe ze al die dingen meewegen in premie, verschilt echter per verzekeraar waardoor de premies bij elke autoverzekeraar anders zijn”, aldus Bulthuis.

Online maatschappijen goedkoper

Daarnaast moeten autoverzekeraars met de premie-inkomsten niet alleen autoschades vergoeden, maar ook hun eigen kosten betalen. “Grote, traditionele verzekeringsmaatschappijen hebben veel meer personeelskosten en kosten voor bedrijfspanden, dan kleinere verzekeraars of maatschappijen waarbij je alles online regelt”, legt Bulthuis uit.

Jongeren

Vrijwel iedereen kan besparen, maar de groepen die het duurst uit zijn voor hun autopolis het meest. Dat zijn bijvoorbeeld jongeren en inwoners van grote steden. Bij automobilisten van 18 t/m 24 jaar kwam de gemiddelde besparing uit op ruim 440 euro per jaar. En bij Rotterdammers op bijna 322 euro per jaar. Vreemd genoeg echter kijkt bijna de helft van de Nederlandse automobilisten vrijwel nooit naar de autoverzekering om, aldus Bulthuis.

Bron: Geld.nl