‘Financiële sector haalde al ruim 1000 miljard euro weg uit Groot Brittannië’

Financiële sector haalde al ruim 1000 miljard euro weg uit Groot Brittannië
© Pixabay

In de aanloop naar de Brexit hebben financiële instellingen al ruim 1000 miljard euro aan vermogen ondergebracht in andere EU-landen. Verzekeringsbedrijven verhuisden bijna 41 miljard euro aan vermogen. Banken namen met ruim 930 miljard euro het leeuwedeel voor hun rekening – dit is ongeveer 10% van het vermogen van alle Britse banken. Vermogensbeheerders brachten tot nu toe een kleine 76 miljard euro elders onder.

Dit meldt de Britse denktank New Financial in een analyse naar de geldstromen onder invloed van de naderende Brexit. Met nog enkele weken te gaan tot een mogelijke ‘no deal’ Brexit laat de analyse zien dat de financiële impact nog groter zal zijn dan verwacht. Londen zal hoe dan ook zijn dominante positie in de financiële wereld kwijtraken.

Meer dan 250 bedrijven in de bancaire en financiële sector zijn inmiddels verhuisd of bezig te verhuizen naar elders in de Europese Unie. Deze braindrain begon ergens vorig jaar, meldt het rapport. Dublin spint er tot nu toe het best garen bij: zo’n 100 Britse bedrijven hebben zich er gevestigd; andere firma’s gingen naar Luxemburg (60 bedrijven), Parijs (41), Frankfurt (40) en Amsterdam (32).

Bron: New Financial