‘Financiële data van consumenten met schuldverleden worden illegaal verhandeld’

'Financiële data van consumenten met schuldverleden worden illegaal verhandeld'
© Pixabay

Incassobedrijven handelen illegaal in persoonsgegevens van (voormalige) debiteuren. Zo zijn er databases ontstaan met gegevens van miljoenen consumenten. De Autoriteit Persoonsgegevens grijpt niet in. Dit meldt De Groene Amsterdammer na onderzoek.

“Oude schuldpapieren bevatten gegevens over naam, adres, leeftijd, type schuld of hoe lang iemand erover gedaan heeft om een schuld af te betalen. Gecombineerd met andere data over diezelfde mensen kun je commercieel interessante en privacygevoelige profielen maken. Investeerders verwachten een groeimarkt.” Bedrijven zouden graag betalen voor informatie over het betalingsgedrag van hun klanten.

De ­toezicht­houder die dit alles had moeten voorkomen is beschamend afwezig, aldus De Groene. “Over iedere keer dat persoonsgegevens overspringen van incassobedrijf naar databedrijf naar onderneming die een check op de betaalmoraal wil kopen, zouden consumenten geïnformeerd moeten worden. Dat gebeurt niet. (…) Privacywaakhond Autoriteit Persoonsgegevens staat toe dat allerhande persoonsgegevens vrijelijk worden vermarkt waardoor Nederlanders met een schuldenverleden ernstig kunnen worden benadeeld.”

De gevolgen kunnen dramatisch zijn. “Ben je één keer in aanraking geweest met een incassobureau? Dat betekent achthonderd euro borg bij je energieleverancier. En als je ‘betaalmoraal’ écht slecht wordt bevonden, kan je zelfs een sociale huurwoning worden geweigerd. Goede voornemens en nieuwe kansen bestaan niet meer: de score bepaalt welke producten je krijgt, voor welke prijs en tegen welke voorwaarden.”

Bron: De Groene Amsterdammer