Evi Van Lanschot viert feest maar groeit nauwelijks

bron: Van Lanschot

De online vermogensbeheerder Evi, van private bank Van Lanschot, bestaat vijf jaar maar het bedrag aan beheerd vermogen wil maar niet groeien.

In de eerste twee jaar steeg het beheerd vermogen van Evi (dat qua vermogensdrempel zeer toegankelijk is) snel naar €1,5 mrd, maar sinds 2015 blijft het rond dit bedrag schommelen. Het aantal klanten dat geld bij Evi Van Lanschot stalt, neemt wel toe maar het gemiddelde vermogen per klant neemt af.

Behalve deze stabilisatie kenmerkten de eerste jaren van Evi zich door sterk wisselende prestaties. Enerzijds won de vermogensbeheerder vakjuryprijzen zoals de Gouden Stier en breidde het productenpallet zich van beleggingsfondsen uit naar onder meer pensioen en kinderrekeningen. Maar voor wat betreft klantwaardering verliepen de eerste vijf jaar tamelijk stroef. De in marketingland bekende Net Promotor Score was van 2015 tot 2017 negatief, hoewel er wel een opgaande lijn zichtbaar is.

Evi is sinds enkele jaren een zelfstandig bedrijfsonderdeel bij Van Lanschot en rapporteert als zodanig ook een eigen verlies- en winstrekening. De activiteit was de afgelopen drie jaar verliesgevend, waarbij het verlies afgelopen jaar verder opliep naar €9,6 mln. Tegenover hogere provisie-inkomsten (+24%) stond een sterke stijging van de personeelskosten (+39%) en andere bedrijfskosten. Ook in het eerste halfjaar van 2018 was Evi verliesgevend.

Evi van Lanschot is actief in Nederland en België en heeft naar eigen zeggen in totaal 25.000 klanten. Daarvan hebben er bijna 16.000 ook daadwerkelijk vermogen ingelegd.