Eén digitaal loket voor werkgevers

SIVI, Verbond van Verzekeraars en UWV De drie partijen gaan onderzoeken op welke wijze hun gegevensaanlevering met werkgevers zo efficiënt mogelijk kan worden geregeld. Werkgevers kunnen een aanzienlijke vermindering van de administratieve lastendruk tegemoet zien als de uitwisseling van gegevens voor collectieve verzekeringscontracten efficiënter wordt georganiseerd. Daarbij gaat het onder meer om gegevens voor de loonadministratie, pensioen en arbeidsongeschiktheid. Via het gemak van één gestandaardiseerde wijze voor gegevensuitwisseling kan dubbel werk worden voorkomen en tegelijkertijd de betrouwbaarheid van gegevens worden verbeterd.

In de huidige situatie hebben werkgevers te maken met een veelheid aan partijen en administratiesystemen waaraan zij gegevens moeten verstrekken. Daarbij hanteren de diverse betrokken partijen soms uiteenlopende definities. Deze administratieve kluwen is tijdrovend en kan tot gevolg hebben dat gegevens onjuist of onvolledig worden ingevoerd.

In de huidige structuur valt veel te verbeteren, vinden UWV, SIVI en het Verbond van Verzekeraars. Als via een gestandaardiseerde wijze gegevens worden geleverd, kunnen werkgevers, verzekeraars en intermediair voortaan bij één loket terecht. Op deze manier kunnen zij over dezelfde gegevens beschikken als voorheen, maar hoeven daarvoor niet langer meerdere administraties te raadplegen. In de intentieverklaring wordt afgesproken dat de komende maanden een voorstel voor de standaardisatie van de wijze van gegevensuitwisseling nader wordt uitgewerkt.