Keim: financieel analfabetisme bestrijden

“Wij willen als AEGON werken aan het bestrijden van financieel analfabetisme. We willen een eerlijke dialoog aangaan met onze klanten, waarbij de financieel bewuste klant een duidelijke behoefte formuleert en wij een goede oplossing bieden."

Het is een van de uitspraken van AEGON Nederland-directeur Marco Keim tijdens zijn nieuwjaarstoespraak.

AEGON concretiseert dit vanaf 1 februari, zie AEGON lanceert consumentenplatform

Andere markante uitspraken:

"Laten we veranderingen zien als een blijvend gegeven en ze accepteren als een kans en niet als een bedreiging. En kansen zijn er genoeg! Mensen willen realtime inzicht in hun financiële omstandigheden, willen direct antwoord op hun vragen via het medium dat zij uitkiezen. Consumenten pikken het niet meer als ze weken moeten wachten op een antwoord. Of als ze geen begrijpelijk antwoord krijgen. Dan melden ze zich op consumentenfora op internet en doen daar nogmaals hun beklag."

"We moeten oppassen dat we nog steeds beter denken te weten wat wel en niet goed is voor onze klanten. Dat is een houding die, zeker na de financiële crisis, niet meer wordt geaccepteerd. De klant bepaalt wat goed voor hem of haar is. Wij moeten de klant helpen aan de benodigde financiële kennis om een verantwoorde keuze te kunnen maken."

"Uit alle onderzoeken blijkt, of het nu de AEGON Fans score is of het onderzoek van het Verbond van Verzekeraars, het maakt niet uit, daar waar we direct klantencontact hebben, lukt het ons de klanttevredenheid te verbeteren. Waar we dat niet hebben, bijvoorbeeld omdat de klant anoniem of indirect zaken met ons doet, blijft het negatieve beeld van de branche en ons bedrijf overheersen.

De komende jaren moeten we dan ook een tweesporenbeleid volgen. Enerzijds moeten we meer gaan sturen op echt contact. Denk aan klantcontact bij Schade, bij Leven enzovoort. Anderzijds moeten we werken aan onze reputatie en dat beter managen. "

"Ik vind dat wij nog onvoldoende vertellen wat we allemaal doen. En dat we daar onvoldoende credits voor krijgen. Nog te vaak word ik geconfronteerd met een beeld van AEGON van 10 jaar terug. Ik wil je dus in het nieuwe jaar uitdagen", riep hij de medewerkers op, "om meer assertief te worden als AEGON onder vuur ligt. Laat je tanden maar zien! Wij zijn een bedrijf dat zijn verantwoordelijkheid heeft genomen voor fouten uit het verleden en dat nu keihard werkt aan goede, betrouwbare, transparante en eenvoudige producten."