Duurzame woning verkoopt sneller en brengt meer op

Duurzame woning verkoopt sneller en brengt meer op
© Pixabay

Een groen energielabel versnelt de verkoop van een woning en beïnvloedt de prijs gunstig. Dat meldt de Hypotheekshop naar aanleiding van onderzoek van de Universiteit Tilburg. Een groen A-label versnelt de verkoop van een woning met gemiddeld ruim 52 dagen. De verkoop van een woning met G-label vergt ruim 66 dagen langer dan gemiddeld. Wat de prijs betreft gaan ongunstige F- en G-labels gepaard met een gemiddelde prijskorting van bijna 12.000 euro, terwijl gunstige A- en B-labels juist 6.000 euro extra opleveren. De invloed van een ongunstig label blijkt dus groter dan die van een gunstig label.

De onderzoekers namen ruim 62.000 woningen onder de loep die in de eerste helft van 2017 werden verkocht met energielabel. Zo’n 32% van deze woningen was voorzien van een gunstig en groen A- of B-label, terwijl 15% werd verkocht met rode F- en G-labels.

Uit de analyse wordt verder duidelijk dat ongeveer de helft van de te verwachten besparing op de gasrekening vooruit wordt betaald in de hogere verkoopprijs. De doorsnee maandelijkse gasrekening van een gemiddelde D-label woning in Nederland bedraagt 110 euro, terwijl dit kan variëren tussen 35 en 175 euro, afhankelijk van de isolatiekwaliteit van het pand.

‘Nog slag te maken’
Hoogrendementsbeglazing, gevelisolatie en zonnepanelen vormen de top drie van meest populaire maatregelen waarvoor woningeigenaren sinds 2016 bij het Nationaal Energiebespaarfonds een lening hebben aangevraagd. En dat woningeigenaren geïnteresseerd zijn in woningisolatie en energiebesparing, bleek deze week ook uit het feit dat de subsidie die het ministerie van Binnenlandse Zaken hiervoor beschikbaar stelde, al na een jaar bijna op is. Desondanks heeft verduurzaming van woningen nog een behoorlijke slag te maken, aldus de Hypotheekshop. De meeste huizenkopers zijn niet bezig met verduurzamen van hun nieuwe woning, zo bleek onlangs uit onderzoek van VEH.

De Hypotheekshop roept daarom makelaars en hypotheekadviseurs op om huizenkopers (en huiseigenaren) bewust te maken van de mogelijkheden die er zijn. De aankoop van een nieuwe woning is daar immers bij uitstek het geschikte moment voor. “Recent zien we met name bij zonnepanelen steeds vaker samenwerkingen ontstaan tussen leveranciers en hypotheekadviseurs, waardoor de drempel voor de consument wordt verlaagd. Ook faciliteert het merendeel van de geldverstrekkers de extra ruimte die de Tijdelijke regeling hypothecair krediet biedt, hoewel een aantal grote financiers in dat rijtje nog ontbreekt.”

Ook roept de Hypotheekshop het nieuwe kabinet op om huiseigenaren duidelijkheid te verschaffen over de financiële gevolgen van de verplichte verduurzaming op grond van de internationale afspraken waaraan Nederland zich heeft verbonden. Zo is er op dit ogenblik nog geen duidelijkheid over het verbod op asbestdaken dat al in 2024 zou moeten ingaan, en de consequenties die dat verbod heeft voor woningbezitters.

Bron: Hypotheekshop

GEEN REACTIES