‘Doorbreek taboe op depressie’

copyright Pixabay

Een landelijke campagne moet depressie beter bespreekbaar maken. Behalve voor patiënten heeft de aandoening ook voor werkgevers en verzekeraars flinke gevolgen.

Maar liefst 1 op de 20 Nederlanders worstelen elk jaar met een depressie. Het is in Nederland de meest voorkomende reden voor ziekteverzuim. Verzuim als gevolg van depressie duurt bij vrouwen gemiddeld 213 dagen en bij mannen 200 dagen. Voor werkgevers kan dit een behoorlijke kostenpost betekenen en als zij de ‘doorbetaling bij ziekte’ hebben verzekerd, dan komt dit op het bordje van de verzuimverzekeraar. De totale verzuimkosten per jaar worden geschat op €1,7 mrd. Daarnaast merken uiteraard ook ziektekostenverzekeraars de gevolgen van een depressie. Zij moeten medicatie, behandeling en opnames vergoeden.

Toch is depressie niet of nauwelijks een onderwerp van gesprek. Mensen weten er weinig van, vinden het lastig om er op te reageren en weten niet hoe ze iemand met een depressie kunnen helpen. Daarom start minister Edith Schippers (VWS) vandaag een landelijke publiekscampagne om depressie bespreekbaar te maken en de kennis erover te vergroten. Samen met Bram Bakker, de voorzitter van de Mental Health Foundation, geeft de minister vandaag het officiële startsein. De campagne zal meerdere jaren duren.

Bron: Ministerie van VWS, GGZ Nederland

GEEN REACTIES