DNB: Bovag-garantie is verzekering, garages zijn in overtreding

© Pixabay

De Bovag-garantie, die garagehouders geven op tweedehands auto’s, moet op de schop. De Nederlandsche Bank (DNB) blijkt de garantie als verzekering te zien en voor aanbieders daarvan gelden strenge regels. Brancheorganisatie Bovag en aangesloten garagehouders voldoen daar niet aan. Feitelijk zijn alle 6000 aangesloten garagehouders nu in overtreding, wanneer zij een auto met Bovag-garantie verkopen. In plaats daarvan moeten zij hun klanten een garantieverzekering verkopen. Dit meldt het Financieele Dagblad vanochtend.

De Bovag-garantie, die sinds 1965 bestaat, houdt in dat een occasion tot 6 maanden na aankoop op kosten van de garagehouder wordt hersteld als er zich gebreken voordoen die op het moment van de koop niet zichtbaar waren. DNB vindt de garantie een verzekering omdat de garage een overeenkomst sluit met de klant en tegen betaling van een premie (in de verkoopprijs) een eventuele reparatie doet.

Directe aanleiding voor deze koerswijziging is onduidelijkheid over een passage op de website van DNB, over de verzekeringsdefinitie. Na vragen uit de markt heeft DNB half juli een zin over bovenwettelijke garantie verwijderd omdat die ’tot verwarring leidde’, aldus een woordvoerder tegen het Fd. Bovag vroeg DNB daarop wat dat betekent voor de eigen garantie en kreeg eerder deze maand te horen dat de toezichthouder die altijd heeft gezien als verzekering.

Daarmee geeft DNB een strenge uitleg aan niet scherp gedefinieerde regels over wanneer iets een fabrieksgarantie is en wanneer een extra (bovenwettelijke) garantie. Bovag spreekt van ‘aangescherpt beleid’ omdat de toezichthouder eerder zou hebben bevestigd dat de garantie geen verzekering is, terwijl een woordvoerder van DNB stelt dat ‘er niets is veranderd’.

Volgens het Fd lijkt de Bovag vooralsnog de enige partij die zijn garantie drastisch moet aanpassen. Garantiefondsen als de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) en Bouwgarant vallen al jaren onder de verzekeringsregels. Binnenkort komt het bestuur van de Bovag bijeen. Waarschijnlijk wordt dan besloten om via de verzekeringsdochter van Bovag, Bovemij, een garantieverzekering aan te bieden.

Bron: Fd