Dijsselbloem ziet geen verborgen kosten autoverzekeringen

geen verborgen kosten autoverzekeringen
© Px

Er is geen sprake van verborgen kosten bij autoverzekeringen, stelt minister Dijsselbloem van Financiën in antwoord op vragen van CDA-Kamerlid Ronnes. Het Kamerlid stelde deze vragen naar aanleiding van meldingen van vergelijker Pricewise. Pricewise had veel verborgen kosten gevonden zoals poliskosten, royementskosten, wijzigingskosten en prolongatiekosten die niet zijn verwerkt in het termijnbedrag dat de klant betaalt.

Minister Dijsselbloem stelt, na navraag bij het Verbond van Verzekeraars, dat hier geen sprake van is. ‘Het Verbond van Verzekeraars heeft aangegeven dat bij het overgrote deel van de verzekeraars bij particuliere verzekeringen geen poliskosten, prolongatiekosten, wijzigingskosten etc. in rekening worden gebracht. Er is nog wel een aantal oudere polissen in omloop waar nog kosten voor bepaalde diensten worden berekend. De informatie over de kosten moet uiteraard ook correct, duidelijk en niet misleidend zijn.’

Wel stelt Dijsselbloem dat veel van de genoemde verzekeringen zijn afgesloten via een gevolmachtigde agent. ‘Gevolmachtigde agenten kunnen kosten in rekening brengen voor hun diensten, zoals premie-incasso, polisadministratie of polisopmaak. Gevolmachtigde agenten dienen ook precontractueel alle voor de consument relevante informatie te geven. De Nederlandse Vereniging van Gevolmachtigde Assurantiebedrijven (NVGA) geeft aan dat een deel van de gevolmachtigde agenten, zoals die genoemd zijn in het onderzoek van Pricewise, nog apart eenmalige kosten zoals poliskosten in rekening brengt. Dit komt ook voor bij andere schadeverzekeringen dan de autoverzekering, zoals bijvoorbeeld bij de inboedelverzekering of ongevallenverzekering. Zij moeten deze kosten altijd precontractueel melden. Daarmee zijn het dus wel (extra) eenmalige kosten voor de consument, maar mogen deze niet worden verborgen.’

Kamerlid Ronne vroeg verder waarom de informatieverstrekking en kosten bij verzekeringen niet op dezelfde manier kunnen als bij vliegtickets en concertkaarten. Maar volgens Dijsselbloem is de informatieverstrekking op hoofdlijnen vergelijkbaar. ´Bij vliegtickets, reizen en concertkaarten zijn de eisen omtrent vermelding van kosten specifieker gedefinieerd. Bij schadeverzekeringen is sprake van een algemene norm: de informatie moet correct, duidelijk en niet misleidend zijn. De aanbieder (verzekeraar of gevolmachtigd agent) dient alle voor de consument relevante informatie precontractueel aan de consument over te brengen. Ten slotte moet de productinformatie afgestemd zijn op de doelgroep van het product. Deze regelgeving biedt consumenten mogelijkheden om te vergelijken.´ Aanvullende afspraken met verzekeraars acht de minister niet nodig. ´De AFM houdt toezicht op informatieverplichtingen.´

(Min. Fin.)

GEEN REACTIES