Daling aantal auto-inbraken vlakt af

Daling aantal auto-inbraken vlakt af
© Pixabay

De jarenlange afname van het aantal inbraken in auto’s begint te stagneren. In de eerste negen maanden van 2020 vonden in totaal 2,4% minder auto-inbraken plaats dan in dezelfde periode een jaar eerder. In 2019 daalde het aantal auto-inbraken t.o.v. 2018 nog met 11,3%. In 2018 was de daling nog sterker, namelijk 18% in vergelijking met het jaar ervoor. Dat blijkt uit een analyse van verzekeringsvergelijker Independer, gebaseerd op politiecijfers.

Daarnaast verschuift het werkterrein van auto-inbrekers. Ze laten centra van grote steden steeds vaker links liggen. In plaats daarvan kiezen ze voor de buitenwijken. Het totale aantal meldingen in de grote steden blijft redelijk stabiel.

Amsterdam staat al jaren op de eerste plaats als het gaat om auto-inbraken. Dit jaar werden er tot en met september in de hoofdstad 4.558 inbraken in auto’s gemeld (slechts 12 minder dan in dezelfde periode vorig jaar). Toch daalde het aantal auto-inbraken in het stadscentrum juist flink. De afname is het sterkst in de oude buurten zoals Oude Kerk (-78,9%), Oosterdokseiland (-57,8%) en Waterlooplein (-36,3%). In de buurten met bedrijven- en industrieterreinen nam het aantal inbraken juist toe met 33,4% ten opzichte van vorig jaar. Andere grote steden als Rotterdam, Utrecht en Eindhoven tonen een soortgelijke trend. Independer maakte een interactieve kaart met het aantal auto-inbraken per gemeente.

Lockdown
Tijdens de lockdown van april en mei werd de grootste daling van het aantal auto-inbraken zichtbaar. In die periode werden 26,6% minder incidenten gemeld ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In september dit jaar was er echter juist weer een forse toename. In deze maand werd 14,5% vaker ingebroken dan in september 2019.

Autodiefstal
Ook het aantal diefstallen van voertuigen lijkt gelijke tred te houden met het coronavirus, meldde het Verbond van Verzekeraars in oktober. Sinds maart is een daling ingezet. Vreemd genoeg laat Amsterdam een fikse daling (17%) zien, terwijl Rotterdam juist te maken kreeg met een stijging van zo’n 14%. Het Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit vermoedt dat criminelen steeds vaker op bestelling werken en hun buit minder via de weg en meer via de Rotterdamse havens wegzetten.

GEEN REACTIES