Consumentenorganisaties naar rechter om boeterente Delta Lloyd

VEH en Consumentenbond naar rechter om boeterente van Delta Lloyd
© Pixabay

Vereniging Eigen Huis en de Consumentenbond starten een proces tegen geldverstrekker Delta Lloyd. Inzet is de te hoge boeterente die klanten vóór 14 juli 2016 betaalden voor het oversluiten van hun hypotheek naar een lagere hypotheekrente.

De consumentenorganisaties eisen dat Delta Lloyd conform de AFM-leidraad een herberekening maakt voor klanten die hun hypotheek vóór 14 juli 2016 hebben overgesloten, of hun hypotheek boven de boetevrije ruimte hebben afgelost.

Principiële rechterlijke uitspraak
De consumentenorganisaties willen een principiële rechterlijke uitspraak over de wijze waarop Delta Lloyd de boeterente berekende. Als de rechter de consumentenorganisaties in het gelijk stelt, opent dat de weg voor klanten van andere banken om ook de in die jaren te veel betaalde boeterente terug te krijgen.

Moreel appèl
Uit onderzoek van de Consumentenbond bleek dat onder meer Delta Lloyd een zeer “consumentonvriendelijke” rekenmethode hanteerde. Vorig jaar deed Vereniging Eigen Huis al een moreel appèl op alle financiële instellingen om de boeterente met terugwerkende kracht opnieuw te berekenen. Hieraan gaven Delta Lloyd en andere geldverstrekkers geen gehoor. Ook een sommatie van de Consumentenbond en VEH had geen effect.

Tussen 2011 en 2016 hebben ongeveer 100.000 huiseigenaren hun hypotheek vervroegd overgesloten naar een lagere rente. De in rekening gebrachte boetes waren bijna allemaal hoger dan de wettelijke redelijke vergoeding voor het verlies dat de geldverstrekker leed door het openbreken van het rentecontract.

Volgens de leidraad van de AFM van maart 2017 worden klanten die hun hypotheek na 14 juli 2016 hebben overgesloten gecompenseerd, als blijkt dat de betaalde boeterente te hoog is geweest. VEH en Consumentenbond willen dat ook consumenten die vóór die datum een te hoge boeterente hebben betaald, worden gecompenseerd.

Bron: VEH, Consumentenbond

www.findinet.nl/newsletter/
Klik op de banner en ontvang de wekelijkse Nieuwsbrief van Findinet op proef.