Centraal Beheer helpt VvE’s bij verduurzamen van appartementen

Centraal Beheer gaat samen met onder andere Klimaatmissie Nederland Verenigingen van Eigenaren helpen met het hele proces van verduurzaming van appartementen. De verzekeraar ziet namelijk dat een deel van de 130.000 VvE’s in Nederland hiermee achterloopt. Het plannen van, besluiten over en uitvoeren van verduurzamingsmaatregelen is complex, mede doordat elke VvE anders is. Centraal Beheer wil de verenigingen daarom bijstaan van de eerste inzichten tot en met het daadwerkelijk uitvoeren van de verduurzamingsplannen.

Veel onduidelijkheden bij VvE’s

“Als belangrijke verzekeraar voor VvE’s kan Centraal Beheer drempels in dit verduurzamingsproces wegnemen. Met onze gebundelde kennis en netwerk brengen we de hele keten bij elkaar om de verduurzaming van tienduizenden woningen te stimuleren”, stelt Jack Hommel, directeur Centraal Beheer Bedrijven. Leeftijden, wensen en belangen van bewoners komen niet altijd overeen binnen een VvE. Zo vinden ouderen het niet altijd belangrijk om te verduurzamen en zijn mensen met verhuisplannen huiverig om nog te investeren.

“Dan is het goed om te weten dat de lening voor verduurzaming is gekoppeld aan de VvE. Als eigenaar van een appartement betaal je alleen zolang je er zelf woont. Daarna gaat de lening mee over naar de nieuwe eigenaar”, zegt Hommel.

Een ander probleem is van praktische aard. Veel VvE’s hebben vragen over de toepassing van zonnepanelen en laadpalen en vragen zich af welke partijen die de werkzaamheden kunnen uitvoeren, betrouwbaar zijn. Ook is geld een lastig punt. Vaak kost verduurzaming meer dan de VvE beschikbaar heeft. De bestuurders van de VvE weten dan niet altijd hoe ze een financiering kunnen krijgen en welke mogelijkheden er zijn voor subsidies. Ook is het goed om te weten voor de VvE’s dat de lagere kosten voor energie de rente en aflossing voor de benodigde lening vaak voor een groot deel compenseren.

Procesbegeleiding

Een overzichtelijk proces moet de VvE’s helpen om de juiste weg te vinden om de verduurzaming te realiseren. Dit proces omvat het inzicht in wat nodig is, begeleiding van de VvE, de gehele uitwerking, hulp bij het regelen van subsidies en financiering en de realisatie. Hommel: “In dit proces krijgen VvE’s meerdere verduurzamingsscenario’s voorgelegd waaruit zij kunnen kiezen. Een eerste kleine stap of een complete aanpak. Die keuze is aan de VvE.” Oudere appartementen hebben vaak meerdere maatregelen nodig. Het verbeteren van de isolatie is dan vaak het startpunt. Daarna volgens zaken als het opwekken van energie en de installatie van een warmtepomp.

Verzekerbaarheid

Een punt waar Centraal Beheer op let, is dat de verduurzaming uitgevoerd wordt door kwalitatief hoogwaardige partners en fabrikanten. Brandveiligheid en verzekerbaarheid staan voorop. Als verduurzaming niet goed wordt uitgevoerd, kan dat gevolgen hebben voor de verzekerbaarheid van het gebouw, zo zegt Centraal Beheer. Om die reden kijken er ook risicodeskundigen mee.

Het initiatief van Centraal Beheer heeft een EU-subsidie van 2,7 miljoen euro gekregen. Hiermee worden de proceskosten voor de VvE’s verlaagd. Het Nationaal Warmtefonds biedt een VvE Energiebespaarlening aan. Hiermee wordt het gemakkelijker voor VvE’s om de financiering rond te krijgen.

Bron: Centraal Beheer