Breng het pensioen dichterbij

© Pixabay.com

Door het pensioen dichterbij te brengen, zou het pensioenbewustzijn wel eens kunnen groeien, meent Agnes Joseph, actuaris bij Syntrus Achmea Pensioenbeheer.

Dit is te bereiken door inzicht te geven in: ‘Wat zou jij krijgen als je vandaag met pensioen zou gaan?’. In Pensioen Bestuur& Management gaat Joseph hier verder op in.

Verbeelding
Pensioencommunicatie aanpassen op basis van gedragseconomische inzichten lijkt voor nu de beste weg. Zo stelt de gedragseconomie dat communicatie mogelijk beter aanslaat als het spreekt tot de verbeelding: haal het pensioen dichtbij. Een mogelijk alternatief is om pensioen letterlijk dichterbij te halen in de communicatie. Er is al geld gereserveerd voor jou, en wat krijg je nu als je vandaag met pensioen gaat? Het pensioen kan je communiceren als een direct ingaande levenslange uitkering.

Eigen pensioenvermogen
De waarde van het reeds opgebouwd ouderdomspensioen (bij uitkeringsovereenkomst) of de grootte van het persoonlijke pensioenvermogen (premieovereenkomst) is bekend. In feite is er een eigen ‘pensioenvermogen’. Hoeveel levert dat nu op als iemand dat vandaag omzet in een levenslange uitkering? En hoe groeit dit in de loop der tijd?

Keerzijde
Dit nieuwe denken kent ook een keerzijde: door het anders communiceren krijgen mensen misschien verwachtingen. Het is makkelijk om te berekenen wat iemands pensioen nu zou zijn, maar niemand kan nu op zijn 25ste met pensioen.

Een ander gevaar zit hem in het mogelijk verschil tussen communicatie en inkoop. Als je met pensioen gaat, is de inkoop van pensioen niet simpelweg één actuariële factor, zoals de voorgestelde communicatie. Er zijn bijvoorbeeld bufferopslagen, waardoor het in te kopen pensioen dan tegenvalt (maar wel meer zekerheid biedt).

Bron: Pensioen Bestuur& Management