6000 consumentenmeldingen bij AFM over hypotheken en verzekeringen

© AFM

Afgelopen jaar namen consumenten bijna twaalf duizend keer contact op met de AFM. Ongeveer de helft ging over verzekeringen en over hypotheken.

Vragen
Het aantal van 11.717 van vorig jaar is een fractionele daling vergeleken met 2014. Consumenten nemen contact op met de AFM omdat ze bijvoorbeeld een vraag hebben, meer willen weten van een financieel product of dienstverlener of omdat ze melding willen maken van mogelijke misstanden. Een kwart van de meldingen had betrekking op hypotheken en nog eens een kwart op verzekeringen. Negen procent ging over consumptief krediet.

Opties
Opmerkelijke stijgers bij de meldingen ten opzichte van vorig jaar waren de binaire opties (in totaal 200) en beleggingen die buiten het toezicht van de AFM vallen (400). De AFM zegt het aantal meldingen over binaire opties relatief veel te vinden, gezien de geringe bekendheid en marktomvang. In 2013 waarschuwde de toezichthouder al over deze opties. Meldingen over alternatieve beleggingen gaan onder meer over investeringen in duurzame projecten of over beleggingen in grond of vastgoed.

Onderzoek
Meldingen van consumenten kunnen leiden tot onderzoek bij een financiële onderneming en tot openbare waarschuwingen Als na onderzoek blijkt dat er inderdaad sprake is van misstanden, dan grijpt de AFM in en kan zij bijvoorbeeld een boete opleggen.

Bron: persbericht AFM

GEEN REACTIES