Boete voor vragen van vergoeding bij kredietbemiddeling

Door Gepubliceerd op: 17 mei 2013

Quotiënt Groep bracht consumenten in bijna alle gevallen voor kredietbemiddeling een bedrag van 900 euro in rekening als kosten voor huisbezoek.

De AFM heeft een bestuurlijke boete van € 25.000 opgelegd aan Quotiënt Groep in Enschede. Deze kredietbemiddelaar heeft geen adequaat beleid gevoerd dat een integere uitoefening van zijn bedrijf waarborgt. Quotiënt Groep bracht consumenten in bijna alle gevallen voor kredietbemiddeling een vergoeding in rekening, die bestond uit bezoekkosten. Dat is verboden.

Financiële dienstverleners mogen voor kredietbemiddeling geen vergoeding van consumenten vragen. Ze ontvangen een doorlopende provisie van de aanbieder.

De werkwijze van Quotiënt Groep leidde ertoe dat de onderneming voor de kredietbemiddeling niet alleen de doorlopende provisie van aanbieders ontving, maar ook een vergoeding van de consument.

De werkwijze

De standaard werkwijze was als volgt: het bedrijf belde consumenten op drie momenten. Tijdens de gesprekken met de consument won de bemiddelaar informatie in en besprak hij de mogelijkheden voor het oversluiten van één of meer bestaande kredieten. Ook diende hij na telefonische goedkeuring van de consument een aanvraag voor het krediet in bij verschillende banken. Zodra er een akkoord was op een aanvraag, werd de consument teruggebeld. Quotiënt Groep maakte vervolgens een afspraak om de aanvraag van het krediet verder af te handelen. Deze afspraak was in de praktijk altijd bij de consument thuis.

Huisbezoek

Pas tijdens het bezoek bij de consument thuis, werd de mogelijkheid aan de orde gesteld om verzekeringsadvies te krijgen. De consument kon advies krijgen in vijf verschillende verzekeringen. Quotiënt bracht per verzekeringsproduct een bedrag in rekening bij de consument. 

Daarnaast rekende de onderneming € 900 voor het huisbezoek. Soms werden deze bezoekkosten op basis van een ‘eenmalige korting’ lager vastgesteld.

De AFM merkt de bezoekkosten aan als vergoeding voor kredietbemiddeling, omdat het huisbezoek de afronding vormde van de kredietaanvraag waarbij de kredietovereenkomst werd getekend.

Voor het verzekeringsadvies bracht Quotiënt afzonderlijke bedragen – in de woorden van AFM: “aanmerkelijke vergoedingen” – in rekening. Dit bevestigt aldus AFM, dat de bezoekkosten werden gemaakt voor de kredietbemiddeling. In één van de onderzochte dossiers is geen verzekeringsadvies gegeven, maar zijn wel bezoekkosten in rekening gebracht.

Voor deze overtreding geldt een basisbedrag van €500.000,-. Het basisbedrag kan worden verlaagd of verhoogd als de ernst of duur van de overtreding, of de mate waarin de overtreding aan iemand te verwijten valt (verwijtbaarheid) daartoe aanleiding geven. Daarnaast houdt de AFM bij het bepalen van de hoogte van de boete rekening met de omvang en de draagkracht van de overtreder. De AFM heeft op basis van de omvang van Quotiënt Groep de boete vastgesteld op € 25.000,-.

Deel dit bericht, kies uw platform!

Redactie Findinet

Redactie Findinet